تطوير مناهج العلوم فى ضوء رؤية مصر 2030 لتنمية التنور المعلوماتى والتحصيل الدراسى لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية.. | ||
| مجلة کلية التربية بالمنصورة | ||
| Volume 130, Issue 2, April 2025, Pages 197-233 PDF (780.45 K) | ||
| Document Type: مقالات أدبیة وتربویة | ||
| DOI: 10.21608/maed.2025.465302 | ||
| Author | ||
| يمنى إيهاب محمود إبراهيم أبو العنين | ||
| Abstract | ||
| المستخلص: هدف البحث إلى تطوير مناهج علوم المرحلة الابتدائية فى ضوء رؤية مصر 2030 ودورها في تنمية التنور المعلوماتى الذى يشمل المهارات الآتية (تعريف المشكلة المعلوماتية – تحديد المصادر المتاحة للمعلومات – استراتيجيات البحث عن المعلومات – استخدام المعلومات بفعالية وتوظيفها – تقويم المعلومات)، وأيضًا تنمية التحصيل الدراسى بمستويات (التذكر- الفهم – التطبيق – التحليل – التركيب - التقويم)، ولتحقيق ذلك تم استخدام كل من المنهج الوصفى، والمنهج التجريبى ذات التصميم شبه التجريبى، كما تم إعداد أدوات البحث المتمثلة في استبانة لتحديد أبعاد رؤية مصر 2030، وبطاقة تحليل عناصر منهج العلوم للمرحلة الإبتدائية فى ضوء رؤية مصر 2030، والاختبار التحصيلى، ومقياس التنور المعلوماتى، وبطاقة ملاحظة الأداء التدريسى لمعلمى علوم المرحلة الابتدائية، وتكونت عينة البحث من (80) تلميذ وتلميذة من تلاميذ الصف الخامس الإبتدائى بمدرستين تابعتين لإدارة أجا التعليمية بمحافظة الدقهلية، حيث تم تقسيمهم إلى (45) تلميذ وتلميذة للمجموعة التجريبية، و(35) تلميذ وتلميذة للمجموعة الضابطة، و أيضًا (20) معلم من إدارة أجا التعليمية، وإدارة غرب المنصورة التعليمية، وإدارة الجمالية التعليمية، وأسفرت النتائج عن انخفاض نسب تضمين أبعاد رؤية مصر 2030 فى عناصر منهج العلوم بالمرحلة الابتدائية للصفوف الثلاثة العليا (الرابع- الخامس – السادس)، ووجود فرق ذات دلالة إحصائية لصالح المجموعة التجريبية فى كلٍ من التحصيل الدراسى والتنور المعلوماتى مما يشير إلى دور المنهج المطور فى ضوء رؤية مصر 2030 في تنمية التحصيل الدراسى والتنور المعلوماتى فى مادة العلوم لدى تلاميذ الخامس الإبتدائى، وأيضًا وجود علاقة ارتباطية بين درجات تلاميذ المجموعة التجريبية فى التطبيق البعدى لكل من التحصيل الدراسى والتنور المعلوماتى، كما أسفرت النتائج عن انحفاض توافر مؤشرات محاور أبعاد رؤية مصر 2030 فى أداء معلمى علوم المرحلة الابتدائية. Abstract: The research aimed to Develop Science curricula in light of Egypt’s 2030 vision to develop primary stage pupil’s information literacy (Definition of the information problem - Identifying available sources of information - Information search strategies - Using and employing information effectively - Evaluating information) and academic achievement at levels of (Knowledge – comprehension – application – Analysis – synthesis – evaluation), To achieve that, the Descriptive approach and the experimental method with the quasi-experimental design were used, The research tools were prepared, including a questionnaire to determine the dimensions of Egypt's Vision 2030, a card to analyze the elements of the science curriculum for the primary stage in light of Egypt's Vision 2030, an achievement test, an information literacy scale, and an observation card for the teaching performance of primary stage science teachers, The research sample consisted of (80) male and female students from the fifth grade of primary school in two schools affiliated with the Aga Educational Administration in Dakahlia Governorate, They were divided into (45) male and female students for the experimental group, (35) male and female students for the control group, and also (20) teachers from the Aga Educational Administration, the West Mansoura Educational Administration, and the Gamaleya Educational Administration, The results showed a decrease in the percentage of including the dimensions of Egypt's Vision 2030 in the elements of the science curriculum at the primary stage for the three upper grades (fourth, fifth, and sixth), and the presence of statistically significant differences in favor of the experimental group in both achievement and information literacy, which indicates the role of the developed curriculum in light of Egypt's Vision 2030 in developing academic achievement and information literacy in science for fifth-grade students, and also the existence of a correlation between the scores of students in the experimental group in the post-application of both academic achievement and information literacy, The results also showed a decrease in the availability of indicators of the dimensions of Egypt's Vision 2030 in the performance of primary school science teachers. | ||
| Keywords | ||
| تطوير مناهج العلوم فى ضوء رؤية مصر 2030; لتنمية التنور المعلوماتى والتحصيل الدراسى; لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية. | ||
|
Statistics Article View: 1 |
||