فعالية برنامج إرشادي في تحسين الدافعية للإنجاز لدى التلاميذ بمدارس التعليم المجتمعي… | ||
| مجلة کلية التربية بالمنصورة | ||
| Volume 130, Issue 2, April 2025, Pages 233-257 PDF (675.61 K) | ||
| Document Type: مقالات أدبیة وتربویة | ||
| DOI: 10.21608/maed.2025.465304 | ||
| Author | ||
| أمل سلامة غازي زهران | ||
| Abstract | ||
| مستخلص البحث : هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على فعالية برنامج إرشادي في تحسين الدافعية للإنجاز لدى التلاميذ بمدارس التعليم المجتمعي ، ولتحقيق هذا الهدف سعى البحث للإجابة عن السؤال الرئيس التالي : ما فعالية برنامج إرشادي يؤدي لتحسين الدافعية للإنجاز لدي التلاميذ بمدارس التعليم المجتمعي ؟ ، وقد استخدمت الباحثة المنهج التجريبي وتكونت عينة الدراسة من (10) من التلاميذ والتلميذات بمدارس التعليم المجتمعي ، مقسمين إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية وتتضمن (5) تلاميذ وتلميذات، ومجموعة ضابطة وتتضمن (5) تلاميذ وتلميذات، واشتملت أدوات الدراسة علي مقياس الدافعية للإنجاز(إعداد الباحثة) ، وبرنامج إرشادي في تحسين الدافعية للإنجاز(إعداد الباحثة)، وتوصلت نتائج الدراسة عن وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في القياس البعدي على مقياس الدافعية للإنجاز لصالح المجموعة التجريبية ، كما توصلت نتائج الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس الدافعية للإنجاز لصالح التطبيق البعدي ، كما توصلت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس الدافعية للإنجاز، كما تبين وجود حجم تأثير كبير للبرنامج الإرشادي في تحسين الدافعية للإنجاز لدى المجموعة التجريبية، وتبين أثره الفاعل في تحسين وارتفاع في مستوي الدافعية للإنجاز لتلاميذ المجموعة التجريبية . وقد أوصت الباحثة باستخدام البرنامج الإرشادي لتحسين الدافعية للإنجاز لدى التلاميذ بمدارس التعليم المجتمعي . وأسفرت نتائج الدراسة عن فعالية برنامج إرشادي في تحسين الدافعية للإنجاز لدى التلاميذ بمدارس التعليم المجتمعي، واستمرار فعاليته بعد فترة من التطبيق. الكلمات المفتاحية: برنامج إرشادي، الدافعية للإنجاز، تلاميذ مدارس التعليم المجتمعي. Abstract The current study aimed to identify the effectiveness of a guidance program in improving the motivation to achieve among students in community education schools. To achieve this goal, the research sought to answer the following main question: What is the effectiveness of a guidance program that leads to improving the motivation to achieve among students in community education schools? The researcher used the experimental method and the study sample consisted of (10) male and female students in community education schools, divided into two groups: an experimental group, which included (5) male and female students, and a control group, which included (5) male and female students. The study tools included a scale of achievement motivation (prepared by the researcher) and a guidance program to improve achievement motivation (prepared by the researcher). The results of the study showed that there were statistically significant differences between the average ranks of the scores of the experimental group and the control group in the post-measurement on the achievement motivation scale in favor of the experimental group. The results of the study also showed that there were statistically significant differences between the average ranks of the scores of the experimental group in the pre- and post-measurements on the achievement motivation scale, in favor of the post-application. The results of the study also showed that there were no statistically significant differences between the average ranks of the scores of the experimental group in the post- and follow-up measurements on the achievement motivation scale. It also showed that there was a large effect size for the guidance program in improving achievement motivation among the experimental group, and its effect was shown. The effectiveness of the guidance program in improving and increasing the level of achievement motivation among students in the experimental group. The researcher recommended using a guidance program to improve achievement motivation among students in community education schools. The study results demonstrated the effectiveness of the guidance program in improving achievement motivation among students in community education schools, and its continued effectiveness after a period of implementation. Keywords: guidance program, achievement motivation, students in community education schools. | ||
| Keywords | ||
| فعالية برنامج إرشادي في تحسين الدافعية للإنجاز لدى التلاميذ بمدارس التعليم المجتمعي… | ||
|
Statistics Article View: 1 |
||