وحدة مقترحة في ضوء تطبيقات تكنولوجيا الفضاء لتنمية الحس العلمي وتحصيل الأحياء لدي طلاب المرحلة الثانوية.. | ||
| مجلة کلية التربية بالمنصورة | ||
| Volume 130, Issue 2, April 2025, Pages 287-313 PDF (690.48 K) | ||
| Document Type: مقالات أدبیة وتربویة | ||
| DOI: 10.21608/maed.2025.465306 | ||
| Author | ||
| أميره عبد القادر أحمد إبراهيم | ||
| Abstract | ||
| مستخلص البحث: هدف البحث الحالي التعرف على فاعلية تدريس وحدة مقترحة فى ضوء تطبيقات تكنولوجيا الفضاء فى تنمية الحس العلمى وتحصيل مادة الأحياء لدى طلاب المرحلة الثانوية ، وتكونت مجموعة البحث من (40) طالبة من طالبات الصف الثانى الثانوى فى مجموعة تجريبية ، ولتحقيق هدف البحث تم تحديد تطبيقات تكنولوجيا الفضاء التى تم تضمينها فى الوحدة المقترحة ، وإعداد دليل المعلم وكراسة الأنشطة في ضوئها، وإعداد مقياس الحس العلمى والاختبار التحصيلي للوحدة المقترحة فى مادة الأحياء للصف الثانى الثانوى الفصل الدراسي الأول، وتم تطبيق أداتي البحث (المقياس والاختبار) قبليًا على مجموعة البحث ، وبعديًا للتحقق من فاعلية الوحدة المقترحة ، وأسفرت النتائج إلى وجود فاعلية للوحدة المقترحة فى ضوء تطبيقات تكنولوجيا الفضاء في تنمية الحس العلمى لدى طلاب الصف الثانى الثانوى ، ووجود فاعلية للوحدة المقترحة فى ضوء تطبيقات تكنولوجيا الفضاء في تنمية التحصيل الدراسي في مادة االأحياء لدى طلاب الصف الثانى الثانوى، وفي ضوء تلك النتائج أوصت الباحثة بضرورة نشر الوعي بأهمية تدريس تطبيقات تكنولوجيا الفضاء بين معلمي العلوم من خلال ورش العمل التدريبية أو الزيارات المتبادلة لما له من دور فعال في تنمية الحس العلمى وكذلك التحصيل لدى الطلاب. الكلمات المفتاحية: تطبيقات تكنولوجيا الفضاء، الحس العلمى، التحصيل الدراسي، مادةالأحياء، المرحلةالثانوية. Abstract of the research The aim of the current research is to identify the effectiveness of teaching a proposed unit in light of space technology applications in developing scientific awareness and achievement in biology among secondary school students. The research group consisted of (40) female students from the second year of secondary school in an experimental group. To achieve the research goal, the space technology applications included in the proposed unit were identified, the teacher's guide and activity booklet were prepared in light of them, and a scientific awareness scale and achievement test were prepared for the proposed unit in biology for the second year of secondary school, first semester. The research tools, the scale and the test, were applied pre-test and post-test to the research group to verify the effectiveness of the proposed unit. The results showed that the proposed unit was effective in light of space technology applications in developing scientific awareness among second year secondary school students, and that the proposed unit was effective in light of space technology applications in developing academic achievement in biology among second year secondary school students. In light of these results, the researcher recommended the need to spread awareness of the importance of teaching space technology applications among science teachers through training workshops or mutual visits, due to its effective role in developing scientific awareness and achievement among students Keywords: Space technology applications, scientific sense, academic achievement, biology, secondary school. | ||
| Keywords | ||
| وحدة مقترحة في ضوء تطبيقات تكنولوجيا الفضاء لتنمية الحس العلمي وتحصيل الأحياء لدي طلاب المرحلة الثانوية. | ||
|
Statistics Article View: 1 |
||