فعالية برنامج تدريبى لتنمية بعض المهارات الحركية الدقيقة لدى الأطفال ذوى تشتت الإنتباه و فرط الحركة.. | ||
| مجلة کلية التربية بالمنصورة | ||
| Volume 130, Issue 2, April 2025, Pages 427-455 PDF (709.37 K) | ||
| Document Type: مقالات أدبیة وتربویة | ||
| DOI: 10.21608/maed.2025.465312 | ||
| Author | ||
| إيمان محمود محمد مهنا | ||
| Abstract | ||
| ملخص البحث: هدفت الدراسة إلى التحقق من فعالية برنامج تدريبى لتنمية المهارات الحركية الدقيقة لدى الأطفال ذوى تشتت الإنتباه و فرط الحركة ، و تكونت عينة الدراسة من (12) طفل من أطفال ذوي اضطراب قصور الانتباه وفرط الحركة روضة اطفال رياض الجنة التابعة للشئون الاجتماعية –محافظة الدقهلية، تتراوح أعمارهم الزمنية بين (5-7) سنوات , تم تقسيمهم إلى مجموعتين ،مجموعة تجريبية (ن=7) ، ومجموعة ضابطة (ن=5) بمتوسط عمر زمني (6.16) للمجموعة التجريبة و (6) للمجموعة الضابطة ، وانحراف معياري(0.9) للمجموعة الضابطة و (0.707) للمجموعة الضابطة ، تم تقسيمهم إلى مجموعتين ،مجموعة تجريبية (ن=7) ، ومجموعة ضابطة (ن=5)، و استخدمت الباحثة الأدوات الآتية ،مقياس لتشخيص اضطراب قصور الانتباه وفرط النشاط (إعداد/عبدالرقيب البحيري، 2014) ، مقياس المهارات الحركية الدقيقة (إعداد/ الباحثة)، برنامج تدريبي لتنمية المهارات الحركية الدقيقة (إعداد/ الباحثة)، واتبعت الدراسة المنهج شبة التجريبي ، وتوصلت نتائج الدراسة إلى: وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطي رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي على مقياس المهارات الحركية الدقيقة لصالح المجموعة التجريبية، و وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في المهارات الحركية الدقيقة قبل وبعد تطبيق البرنامج لصالح القياس البعدي ،ولا توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في المهارات الحركية الدقيقة في القياسين البعدي و التتبعي.الكلمات المفتاحية: البرنامج التدريبي، المهارات الحركية الدقيق, الأطفال ذوى تشتت الانتباه و فرط الحركة. Abstract The study aimed to verify the effectiveness of a training program to develop fine motor skills in children with attention deficit hyperactivity disorder, and the study sample consisted of (12) children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) kindergarten of the Kindergarten of the Kindergarten of the Kindergarten of the Social Affairs - Dakahlia Governorate, ranging in age between (5-7) years, they were divided into two groups, an experimental group (n=7), and a control group (n=5) with an average chronological age (6. 16) for the experimental group and (6) for the control group, and a standard deviation (0. 9) for the experimental group and (0.707) for the control group, they were divided into two groups, an experimental group (n=7) and a control group (n=5), and the researcher used the following tools, a scale for the diagnosis of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) (prepared by Abdulraqib Al-Beheri, 2014), fine motor skills scale (prepared by the researcher), a training program to develop fine motor skills (prepared by the researcher), The study followed the semi-experimental method, the results of the study found that there are statistically significant differences between the experimental and control groups: There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control groups in the dimensional measurement on the fine motor skills scale in favor of the experimental group, and there are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in fine motor skills before and after applying the program in favor of the dimensional measurement, and there are no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in fine motor skills in the dimensional and sequential measurements. Keywords: Training program, fine motor skills, children with attention-deficit/hyperactivity disorder. | ||
| Keywords | ||
| فعالية برنامج تدريبى لتنمية بعض المهارات الحركية الدقيقة لدى الأطفال ذوى تشتت الإنتباه و فرط الحركة. | ||
|
Statistics Article View: 1 |
||