فعالية برنامج قائم على أنشطة المكتبات العامة لتدعيم الثقة بالنفس لدى المكفوفين فى المرحلة الاعدادية.. | ||
| مجلة کلية التربية بالمنصورة | ||
| Volume 130, Issue 2, April 2025, Pages 485-507 PDF (689.72 K) | ||
| Document Type: مقالات أدبیة وتربویة | ||
| DOI: 10.21608/maed.2025.465314 | ||
| Author | ||
| ايناس سمير بدير محمد | ||
| Abstract | ||
| مستخلص استهدف البحث الحالي التحقق من فعالية برنامج قائم على أنشطة المكتبات العامة لتدعيم الثقة بالنفس لدى المكفوفين في المرحلة الاعدادية، تكونت عينة الدراسة من (12) من المكفوفين، يتراوح عمرهم الزمني بين(12- 15) عاما، بمتوسط عمرزمني ( 13.47 )، وانحراف معياري( 1.47)، من مدرسة النور للمكفوفين التابعة لإدارة حي غرب التعليمية بمدينة المنصورة محافظة الداقهلية، تم اختيارهم خلال الفصل الدراسي الأول للعام الدراسي(2024/2025)، وتم تقسيمهم إلي مجموعتين متكافئتين: تجربية وضابطة، وتمثلت أدوات البحث في مقياس الثقة بالنفس(إعداد / الباحثة)، برنامج أنشطة المكتبات العامة لتدعيم الثقة بالنفس لدى المكفوفين في المرحلة الاعدادية (إعداد / الباحثة)، واستخدمت الباحثة لأساليب الاحصائية الأتية: اختبار مان – ويتني، وإختبار ويلكوكسن لإشارة الرتب، وقد أسفرت نتائج الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجربية و الضابطه فى القياس البعدى على مقياس الثقة بالنفس للمكفوفين لصالح المجموعة التجربية، كما توصلت إلى وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسط رتب درجات القياس القبلي والبعدي للمجموعة التجربية على مقياس الثقة بالنفس للمكفوفين لصالح القياس البعدي، كما توصلت إلى لاتوجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطى رتب درجات القياس البعدي والتتبعي للمجموعة التجربية على مقياس الثقة بالنفس للمكفوفين. الكلمات المفتاحية: أنشطة المكتبات العامة ، ثقة بالنفس ، مكفوفين . Abstract The current research aimed to verify the effectiveness of a program based on public libraries activitie in supporting self-confidence among middle school blind pupils, The study sample consisted of (12) blinds, Between (9 – 12) years, with an average age of (13.47) years, and a standard deviation of (±1.47), from Al-Noor School For Blind affiliated to the West Educational district Administration in Mansoura city Dakahlia Governorate, were selected during the first semester of the academic year (2024/2025), They were randomly divided into tow groups: Experimental and controlled, The researsh tools included a Self-confidance scale (prepared by the researcher), and a program based on public libraries activitie in supporting self-confidence among middle school blind pupils (prepared by the researcher), The researcher used the following statistical methods : Mann- Whitney test, Wilcoxon test for rank sign, The results of the research that there are statistically significant differences between the mean scor of the experimental group and controlled group in the measurement post on the Self-confidance scale to blind in favor of the experimental group, The results also revealed that there were statistically significant differences between the tow measurements (pre and post) of the experimental group on the Self-confidance scale to blind in favor of the post measurement, The results also revealed that there were no statistically significant differences between the tow measurements (posta and follow-up) of tha experimental group on the Self-confidance scale to blind. Key words : public libraries activitie , self-confidence , blind. | ||
| Keywords | ||
| فعالية برنامج قائم على أنشطة المكتبات العامة لتدعيم الثقة بالنفس لدى المكفوفين فى المرحلة الاعدادية. | ||
|
Statistics Article View: 2 |
||