القدرة التنبؤية للمناخ الأسري المدرك بالتوافق الدراسي لدى طلاب المرحلة الثانوية بدولة الكويت.. | ||
| مجلة کلية التربية بالمنصورة | ||
| Volume 130, Issue 2, April 2025, Pages 521-539 PDF (572.22 K) | ||
| Document Type: مقالات أدبیة وتربویة | ||
| DOI: 10.21608/maed.2025.465316 | ||
| Author | ||
| بدر مشعل فايز راشد الظفيري | ||
| Abstract | ||
| مستخلص هدفت الدراسة إلى التعرف على أكثر أنماط المناخ الأسري المدرك شيوعاً لدى طلاب المرحلة الثانوية في دولة الكويت، وكذلك التعرف على طبيعة العلاقة بين أنماط المناخ الأسري المدرك والتوافق الدراسي، والتعرف على إمكانية التنبؤ بالتوافق الدراسي لدى طلاب المرحلة الثانوية من خلال المناخ الأسري المدرك، تكونت عينة الدراسة من (945) طالباً بمدرسة ثانوية عروة ابن الزبير بنين بمنطقة الجهراء التعليمية التابعة بالكويت تراوحت اعمارهم الزمنية بين (16-18) عاماً بمتوسط عمر زمني (17.501) وانحراف معياري (4.612) خلال الفصل الأول للعام الدراسي 2024/ 2025، اشتملت أدوات الدراسة على مقياس المناخ الأسري، ومقياس التوافق الدراسي لطلاب المرحلة الثانوية (إعداد الباحث)، وقد أشارت نتائج الدراسة إلى: أنماط المناخ الأسري الأكثر شيوعاً لدى طلاب المرحلة الثانوية هي الحياة الروحية الدينية، ثم الدفء والاستقرار والتعاون الأسري، يليها إشباع حاجات الأسرة، ثم تحمل المسئولية ووضوح الأدوار، وجود علاقات موجبة ودالة إحصائياً بين درجات طلاب المرحلة الثانوية على مقياس المناخ الأسري المدرك ودرجاتهم على مقياس التوافق الدراسي، يمكن التنبؤ بالتوافق الدراسي لدى طلاب المرحلة الثانوية من خلال أنماط المناخ الأسري. الكلمات المفتاحية: القدرة التنبؤية، التوافق الدراسي، المناخ الأسري المدرك، طلاب المرحلة الثانوية، الكويت. Abstract The study aims at identifying the most common types of perceived family climate in secondary school students in Kuwait, and also identifying the nature of relationships between students' perceived family climate, and academic adjustment and identifying if students' perceived family climate may predict academic adjustment. The study sample consisted of (945) students at Urwa Ibn Al-Zubair Secondary School for Boys in the Al-Jahra Educational District in Kuwait, aged (16-18) years, (MA 17.501, SD 4.612) during the first semester of the academic year 2024/2025. Study instruments implied: A Scale of perceived family climate, and a Scale of Academic Adjustment (developed by the researcher). Results revealed that the most common types of perceived family climate are: Religious spiritual life, then warmth, stability and family cooperation, followed by satisfying the family’s needs, then assuming responsibility and clarity of roles. There were statistically significant positive relationships between the scores of secondary school students on the scale of perceived family climate and their scores on the scale of academic adjustment. perceived family climate may predict academic adjustment among secondary school students in Kuwait. Key Words: The Predictive Ability, Perceived Family Climate, Academic Adjustment, Secondary School Students, Kuwait | ||
| Keywords | ||
| القدرة التنبؤية للمناخ الأسري المدرك بالتوافق الدراسي لدى طلاب المرحلة الثانوية بدولة الكويت. | ||
|
Statistics Article View: 1 |
||