بعض متطلبات تفعيل التنمية المهنية لدى معلمي المرحلة الأساسية الدنيا بفلسطين في ضوء التجربة الألمانية والماليزية ... | ||
| مجلة کلية التربية بالمنصورة | ||
| Volume 130, Issue 2, April 2025, Pages 607-633 PDF (630.74 K) | ||
| Document Type: مقالات أدبیة وتربویة | ||
| DOI: 10.21608/maed.2025.465324 | ||
| Author | ||
| حنان حامد محمد الحروب | ||
| Abstract | ||
| المستخلص هدفت البحث الحالي التعرف إلى بعض متطلبات تفعيل التنمية المهنية لدى معلمي المرحلة الأساسية الدنيا بالمحافظات الشمالية بفلسطين في ضوء التجربة الألمانية والماليزية، استخدمت الباحثة المنهج الوصفي من خلال عرض للإطار الفكري للتنمية المهنية لمعلمي المرحلة الأساسية الدنيا، وقامت بتطبيق استبانة على عينة من المعلمين، توصل البحث إلى مجموعة من المتطلبات الأساسية لتفعيل التنمية المهنية لمعلمي المرحلة الأساسية الدنيا، منها: جعل برامج التنمية المهنية لمعلمي المرحلة الأساسية الدنيا إلزامية ومستدامة، وإنشاء شبكة مؤسسية تضم معاهد مركزية لتدريب المعلمين، وضمان استدامة البرامج وتنويع مصادر التمويل. Abstract The current study aimed to identify some of the requirements for activating professional development among lower primary stage teachers in the northern governorates of Palestine in light of the German and Malaysian experiences. The researcher used the descriptive approach by presenting the theoretical framework of professional development for lower primary stage teachers and applied a questionnaire to a sample of teachers. The study reached a set of fundamental requirements to activate professional development for lower primary stage teachers, including making professional development programs for these teachers mandatory and sustainable, and establishing an institutional network comprising central institutes for teacher training, Ensuring the sustainability of programs and diversifying sources of funding | ||
| Keywords | ||
| بعض متطلبات تفعيل التنمية المهنية لدى معلمي المرحلة الأساسية الدنيا بفلسطين في ضوء التجربة; الألمانية والماليزية .. | ||
|
Statistics Article View: 1 |
||