مستوى الإبداع الإداري لمديري مدارس المرحلة المتوسطة بالكويت من وجهة نظر العاملين فيها... | ||
| مجلة کلية التربية بالمنصورة | ||
| Volume 130, Issue 2, April 2025, Pages 633-655 PDF (613.38 K) | ||
| Document Type: مقالات أدبیة وتربویة | ||
| DOI: 10.21608/maed.2025.465325 | ||
| Author | ||
| خالد جمال حبيب ذياب عبدالله | ||
| Abstract | ||
| ملخص هدفت هذه الدراسة إلى تعرف مستوى الإبداع الإداري لدى مديري مدارس المرحلة المتوسطة بالكويت من وجهة نظر العاملين فيها، وقد تكونت عينة الدراسة من (317) معلماً ومعلمة تم اختيارها بالطريقة العشوائية، وشكلت ما نسبته 17.5% من مجتمع الدراسة الكلي، وقد تم استخدام الاستبانة كأداة لجمع البيانات مكونة من (53) فقرة موزعة على أربعة مجالات (الطلاقة، المرونة، الأصالة، الحساسية للمشكلات) بعد التأكد من صدقها وثباتها. وقد بينت نتائج الدراسة أن مستوى الإبداع الإداري لدى مديري ومديرات مدارس المرحلة المتوسطة بالكويت بحسب وجهات نظر العاملين فيها، ولمختلف المجالات، جاءت بدرجة تقدير كبيرة، حيث جاء مجال المرونة بالمرتبة الأولى، تلاه مجال الحساسية للمشكلات بالمرتبة الثانية، وتلاه مجال الأصالة بالمرتبة الثالثة، وتلاه مجال الطلاقة بالمرتبة الرابعة والأخيرة. وأظهرت نتائج الدراسة أن مديري ومديرات المدارس في المرحلة المتوسطة بالكويت يتمتعون بالمرونة والعمل بروح الفريق مع المعلمين في تعاملهم مع المواقف والمشكلات التي تعترض مسيرة العمل التربوي، كما أظهرت النتائج أنهم يستخدمون تكنولوجيا المعلومات بكفاءة وفاعلية عالية في إدارتهم المدرسية. وفي ضوء هذه النتائج يوصى الباحث بضرورة التنمية الإدارية المستمرة للقيادات التربوية في البيئة المدرسية وذلك بعقد دورات وورشات عمل تحث على ممارسة الإبداع بمختلف أساليبه، وتهيئة الظروف المادية والمعنوية المساعدة على ممارسة الإبداع بفاعلية. الكلمات المفتاحية: الإبداع، الإبداع الإداري. Abstract This study aimed to identify the level of administrative creativity among middle school principals in Kuwait, from the perspective of their staff. The study sample consisted of (317) male and female teachers, randomly selected, representing 17.5% of the total study population. A questionnaire was used as a data collection tool, consisting of (53) items distributed across four domains (fluency, flexibility, originality, and sensitivity to problems), after ensuring their validity and reliability. The results of the study showed that the level of administrative creativity among middle school principals in Kuwait, according to the perspectives of their staff, across various domains, was highly appreciated. Flexibility ranked first, followed by sensitivity to problems in second place, originality in third place, and fluency in fourth and last place. The study results showed that middle school principals in Kuwait are flexible and work as a team with teachers when dealing with situations and problems that hinder the educational process. The results also showed that they use information technology efficiently and effectively in their school management. In light of these findings, the researcher recommends the need for continuous administrative development for educational leaders in the school environment. This is achieved by holding courses and workshops that encourage the practice of creativity in various forms, and by creating the material and moral conditions conducive to the effective practice of creativity. Keywords: Creativity, Administrative Creativity | ||
| Keywords | ||
| مستوى الإبداع الإداري لمديري مدارس المرحلة المتوسطة بالكويت من وجهة نظر العاملين فيها.. | ||
|
Statistics Article View: 1 |
||