فعالية برنامج تدريبي قائم على تقنية تمييز الأشياء لتحسين الثقة بالنفس لدى التلميذات الكفيفات من مرحلة التعليم الأساسي.. | ||
| مجلة کلية التربية بالمنصورة | ||
| Volume 130, Issue 2, April 2025, Pages 679-699 PDF (630.61 K) | ||
| Document Type: مقالات أدبیة وتربویة | ||
| DOI: 10.21608/maed.2025.465328 | ||
| Author | ||
| وسام هشام نـجيب عبد الحميد | ||
| Abstract | ||
| مستخلص هدفت الدراسة الحالية إلى تحسين الثقة بالنفس لدى الكفيفات من مرحلة التعليم الأساسي، وتكونت عينة البحث من (10) كفيفات، ممن تراوحت أعمارهن الزمنية من (9: 12) سنة، ممن حصلن على أقل الدرجات على مقياس الثقة بالنفس، وذلك بمدرسة النور بمدينة المنصورة، وتمثلت أدوات البحث في: مقياس الثقة بالنفس(إعداد الباحثة)، وبرنامج تدريبي قام على تقنية تمييز الأشياء(إعداد الباحثة)، وقد توصلت نتائج الدراسة إلى وجود فروق دلالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي على مقياس الثقة بالنفس لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق دلالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس الثقة بالنفس لدى التلميذات الكفيفات لصالح القياس البعدي، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس الثقة بالنفس ، ووجود حجم تأثير كبير للبرنامج التدريبي القائم على تقنية تمييز الأشياء لتحسين الثقة بالنفس لدى المجموعة التجريبية، وتوصي الباحثة بضرورة تضمين برامج تقنية تمييز الأشياء في مدارس النور لتحسين الثقة بالنفس لدى الكفيفات. الكلمات المفتاحية: المكفوفين، الثقة بالنفس، تقنية تمييز الأشياء. Abstract The current study aimed to improve self-confidence among the blind from the basic education stage; sample consisted of (10) blind women, ages (9: 12) years, who obtained the lowest scores on the self-confidence scale, at Al-Noor School in Mansoura, tools were: Self-confidence scale (validated by the researcher), and a training program based on the technique of object detection (validated by the researcher);Results found out that there were statistically significant differences between scores mean ranks of the two experimental and the control groups in the post-test on the scale of self-confidence in favor of the experimental group, and there were statistically significant differences between the experimental group scores in the pre- and post-test on the scale of self-confidence among blind students in the direction of the post-measurement, and there were no statistically significant differences between the experimental group students in the post and follow-up test on the self-confidence scale, and there were ahigh effect of training program based on objects detection technology to improve self-confidence among the blind The experimental group, the researcher recommends involving object detection technology programs at Al-Noor Schools To improve self-confidence in the blind. Keywords: blind, self-confidence, object Detection technique. | ||
| Keywords | ||
| فعالية برنامج تدريبي قائم على تقنية تمييز الأشياء لتحسين الثقة بالنفس لدى التلميذات الكفيفات; من مرحلة التعليم الأساسي. | ||
|
Statistics Article View: 1 |
||