واقــع تطبيــق منــاهــج الــتربيــة الــريــاضيــة والبدنيــة لدى ذوي الإعـاقــة في المؤسسـات التربويـة وسبـل تحسينهـا مـن وجهـة نظـر المعلمـات: دراســة مختلطـــة The Current Status of Implementing Physical Education and Sports Curricula for Students with Disabilities in Educational Institutions and Ways to Improve Them from the Perspectives of Teac | ||
| مجلة التربية الخاصة والتأهيل | ||
| Volume 23, Issue 72.2, November 2025, Pages 1-35 PDF (1.36 M) | ||
| Document Type: المقالة الأصلية | ||
| DOI: 10.21608/sero.2025.465696 | ||
| Authors | ||
| رغد الزهراني; شهد الخزاعي; منال باعامر | ||
| كليــة الـتربيــة – جــامعـة المـلك عبـد العــزيــز بجــدة | ||
| Abstract | ||
| تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على واقع تطبيق مناهج التربية البدنية لدى ذوي الإعاقة في المؤسسات التربوية وسبل تحسينها من وجهة نظر المعلمات، ومدى ملاءمتها لمتطلباتهن الخاصة، والتحديات التي تواجههن في تنفيذها، والمقترحات التي يوصون بها، والتعرف على مستوى كفاءة المعلمات في تطبيق منهج التربية البدنية في مدارس ومعاهد التربية الخاصة، ومستوى جاهزية البيئة المدرسية لتطبيق منهج التربية الرياضية. كما تهدف إلى معرفة مدى تطبيق منهج التربية البدنية في مدارس ومعاهد التربية الخاصة، اُستخدم المنهج المختلط، بالاعتماد على مجموعة التركيز كطريقة أساسية لجمع البيانات مع (7) من معلمات التربية البدنية، بالإضافة إلى بطاقة ملاحظة كمية لـ (10) مدارس. توصّلت الدراسة إلى عدة نتائج أبرزها: وجود اختلافات في واقع تطبيق منهج التربية البدنية باختلاف عدة عوامل مثل: المؤهل العلمي والخبرة، ومدى جاهزية المدرسة، وطبيعة الإعاقة. كما جاء منهج التربية البدنية غير ملائم إلى حدٍ ما لجميع الطالبات ذوات الإعاقة من وجهة نظر المعلمات لذلك هناك حاجة إلى تعديل وتكييف المنهج، إضافةً إلى أن هناك حاجة إلى بناء منهج يتناسب مع الطالبات ذوات الإعاقة. وأن هناك عدة تحديات تُعيق من تطبيق منهج التربية البدنية تمثلت في تحديات تتعلق بالطالبات ذوات الإعاقة، وتحديات تتعلق بالبيئة المدرسية، ثم تحديات تواجه المعلمات. في حين جاءت عدة مقترحات من المعلمات، تضمّنت: عمل زيارات بين المعاهد لتبادل الخبرات، وتوفير المزيد من الدورات التدريبية، وتوفير الأدوات والإمكانيات اللازمة، ثم زيادة الوعي بأهمية الرياضة من الأسرة والمجتمع. كما جاء مستوى تطبيق منهج التربية البدنية وفقًا لبطاقة الملاحظة بمستوى "متوسط". This study aims to identify the reality of applying physical education curricula for people with disabilities in educational institutions and ways to improve them from the point of view of teachers, the extent of their suitability to their special requirements, the challenges they face in implementing them, the proposals they recommend, and to identify the level of competence of teachers in applying the physical education curriculum. In special education schools and institutes, and the level of readiness of the school environment to implement the physical education curriculum. It also aims to know the extent of application of the physical education curriculum in special education schools and institutes. The mixed approach was used, relying on the focus group as the primary method for collecting data with (7) female physical education teachers, in addition to a quantitative observation card for (10) schools.The study reached several results, the most notable of which are: There are differences in the reality of implementing the physical education curriculum depending on several factors such as: academic qualification and experience, the extent of school readiness, and the nature of the disability. The physical education curriculum was also somewhat inappropriate for all female students with disabilities from the teachers’ point of view, so there is a need to modify and adapt the curriculum, in addition to the need to build a curriculum that suits female students with disabilities. There are several challenges that hinder the implementation of the physical education curriculum, including challenges related to female students with disabilities, challenges related to the school environment, and challenges facing female teachers. While several proposals came from teachers, including: making visits between institutes to exchange experiences, providing more training courses,Providing the necessary tools and capabilities, then increasing awareness of the importance of sports among the family and society. The level of implementation of the physical education curriculum according to the observation card was at an “average” level. | ||
| Keywords | ||
| الكلمات المفتاحية: الأنشطة الرياضية، معلم التربية البدنية، الإعاقة، منهج التربية البدنية.Keywords: Athletic Activities; Physical Education Teacher; Disability; Physical education curriculum | ||
|
Statistics Article View: 5 PDF Download: 5 |
||