الفـروق فـي أنمـاط الأخطـاء الإمـلائيـة بيــن طلبـة التعليـم العــام والطلبــة ذوي صعــوبـــات التعلــمelling Error Patterns Deference's Between General Education Students and Students with Learning Disabilities | ||
| مجلة التربية الخاصة والتأهيل | ||
| Volume 23, Issue 72.2, November 2025, Pages 85-118 PDF (938.62 K) | ||
| Document Type: المقالة الأصلية | ||
| DOI: 10.21608/sero.2025.465699 | ||
| Authors | ||
| عبدالله الشهري; سامر الحساني | ||
| كليـــــة الـــــتربيـــــة - جـــــامعــــــة جــــــــدة | ||
| Abstract | ||
| هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة الفروق في أنماط الأخطاء الإملائية بين طلبة التعليم العام وطلبة ذوي صعوبات التعلم في مدارس التعليم العام الملحق بها برامج صعوبات التعلم بالمملكة العربية السعودية. وقد تم استخدام المنهج الوصفي المسحي لتحقيق أهداف الدراسة. وتم تطبيق الدراسة على عينة من طلاب الصف الرابع الابتدائي مكونة من (100) طالب من طلاب التعليم العام و (34) طالب من طلبة ذوي صعوبات التعلم في مدينة جدة. ولغرض جمع المعلومات تم تصميم اختبار إملائي يحتوي على (25) ظاهرة إملائية كأداة للدراسة. وأظهرت النتائج أن أكثر أنماط للأخطاء الإملائية لدى طلبة التعليم العام هي كما يلي: الهمزة المتوسطة، ثم الهمزة المتطرفة، ثم همزة القطع، ولدى الطلبة ذوي صعوبات التعلم أكثرها حذف حرف أو أكثر من الكلمة، ثم الهمزة المتوسطة، ثم خطأ بكتابة همزة القطع، كما أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق في أنماط الأخطاء الإملائية بين طلبة التعليم العام والطلبة ذوي صعوبات التعلم، وذلك في (9) من الظواهر اللغوية باتجاه طلبة ذوي صعوبات التعلم و(4) من الظواهر اللغوية باتجاه طلبة التعليم العام، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في (12) ظاهرة من الظواهر اللغوية. وبناء على نتائج الدراسة وبما يتوافق مع رؤية المملكة العربية السعودية 2030 توصي الدراسة بمجموعة من التوصيات أهمها: إعادة النظر في مناهج تدريس القراءة والكتابة، وتطوير أساليب التعرف والكشف المبكر عن أخطاء الكتابة، وتوظيف ممارسات نظم التدخل متعدد المستويات للتدخل مع الطلبة ذوي صعوبات التعلم، والطلبة تحت خطرها. The present study sought to uncover the variations in spelling error patterns among general education students and those with learning difficulties in general education schools that offer learning difficulties programs in the Kingdom of Saudi Arabia. The study objectives were achieved through a descriptive survey approach. The research took place with a sample of fourth-grade primary school students, including (100) general education students and (34) students facing learning difficulties in the city of Jeddah. A spelling test was created, featuring (25) spelling phenomena, to gather information as a research tool. The findings indicated that the prevalent types of spelling mistakes among general education students are the middle hamza first, then the extreme hamza, and lastly, the hamzat al-qata'. Among students experiencing learning challenges, the most frequent mistake is omitting one or more letters from words, succeeded by errors with the middle hamza, and then writing incorrectly the hamzat al-qata'. The findings of the study indicated that there were variations in the spelling error patterns among general education students compared to students with learning difficulties, revealing (9) linguistic phenomena that benefited students with learning difficulties and (4) linguistic phenomena that benefited general education students, while (12) linguistic phenomena showed no statistically significant differences. In accordance with the study's findings and aligned with Saudi Arabia’s Vision 2030, the research suggests several recommendations, the key ones being: revising the curricula for reading and writing instruction, and enhancing techniques for the early identification and detection of writing mistakes. | ||
| Keywords | ||
| الكلمات المفتاحية: طلبة التعليم العام، الطلبة ذوي صعوبات التعلم، الأخطاء الإملائية.Keyword: Learning Disabilities; Dysgraphia; Spelling Errors | ||
|
Statistics Article View: 6 PDF Download: 5 |
||