القــدرة التنبـؤيـة لتنظيـم الـذات بالكفـاءة الـذاتيـــة المـدركـــة لـدى الطلبـة ذوي صعـوبـات التعلـم فـي محـافظـة عجلـونThe Predictive Ability of Self-Regulation of Perceived Self-Efficacy among Students with Learning Difficulties in Ajloun Governorate | ||
| مجلة التربية الخاصة والتأهيل | ||
| Volume 23, Issue 72.2, November 2025, Pages 155-184 PDF (937.98 K) | ||
| Document Type: المقالة الأصلية | ||
| DOI: 10.21608/sero.2025.465701 | ||
| Authors | ||
| لؤي غرايبه; يحيى القطاونة | ||
| جــامعــة العلــــوم الإســـلاميــــة العــــالميــــة - الأردن | ||
| Abstract | ||
| هدفت الدراسة إلى الكشف عن القدرة التنبؤية لتنظيم الذات بالكفاءة الذاتية المدركة لدى الطلبة ذوي صعوبات التعلم في محافظة عجلون، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي التنبؤي، وتكونت عينة الدراسة من (109) طالب وطالبة من طلبة ذوي صعوبات التعلم في محافظة عجلون، وتمثلت أداتي الدراسة بمقياس تنظيم الذات المكون من (24) فقرة موزعة على ثلاثة مجالات وهي: (الاستجابة الذاتية، والملاحظة الذاتية، واطلاق الأحكام)، ومقياس الكفاءة الذاتية المدركة والمكون من (25) فقرة موزعة على ثلاثة مجالات وهي: (الكفاءة المعرفية، والكفاءة الاجتماعية، والكفاءة الأكاديمية)، وأظهرت نتائج الدراسة إلى أنّ مستوى كل من تنظيم الذات والكفاءة الذاتية المدركة لدى الطلبة ذوي صعوبات التعلم قد جاء متوسطًا، كما أظهرت النتائج وجود قدرة تنبؤية لتنظيم الذات بُعد (اطلاق الأحكام) بالكفاءة الذاتية المدركة لدى الطلبة ذوي صعوبات التعلم. وفي ضوء هذه النتائج أوصت الدراسة بضرورة تصميم برامج تدريبية لطلبة ذوي صعوبات التعلم تهدف إلى تنمية مهارات تنظيم الذات، لما لها من أثر في تعزيز كفاءتهم الذاتية المدركة. The study aimed to reveal the predictive ability of self-regulation with perceived self-efficacy among students with learning difficulties in Ajloun Governorate, the study followed the descriptive correlational predictive approach. The study sample consisted of (109) male and female students with learning difficulties in Ajloun Governorate, the study tools were a self-regulation scale consisting of (24) items distributed over three areas: (self-response, self-observation, and judgment), and a perceived self-efficacy scale consisting of (25) items distributed over three areas: (cognitive competence, social competence, and academic competence), the results of the study showed that the level of both self-regulation and perceived self-efficacy among students with learning difficulties was average, the results also showed that self-regulation, in the dimension of (judgment), had a predictive capacity for perceived self-efficacy among students with learning difficulties. In light of these results, the study recommended the design of training programs for students with learning disabilities aimed at developing self-regulation skills, given their impact on enhancing their perceived self-efficacy. | ||
| Keywords | ||
| الكلمات المفتاحية: القدرة التنبؤية، تنظيم الذات، الكفاءة الذاتية المدركة، صعوبات التعلم.Keywords: Predictive Ability; Self-Regulation; Perceived Self-Efficacy; Learning Disabilities; Ajloun Governorate | ||
|
Statistics Article View: 5 PDF Download: 3 |
||