فاعليَّـة برنامـج تدريبيّ مقتـرح قائـم على التقييـم الدينامـي في تنمية العمليَّات المعرفيَّة لدى الطالبات ذوات صعوبات التعلمThe Effectiveness of a Proposed Training Program Based on Dynamic Assessment in Enhancing Cognitive Processes Among Female Students with Learning Disabilities | ||
| مجلة التربية الخاصة والتأهيل | ||
| Volume 23, Issue 72.2, November 2025, Pages 185-230 PDF (1.04 M) | ||
| Document Type: المقالة الأصلية | ||
| DOI: 10.21608/sero.2025.465702 | ||
| Authors | ||
| مريم زهراني; منال شعبان | ||
| كليـــة الـــتربيـــة - جـــامعـــــــــة جـــــــــدة | ||
| Abstract | ||
| هدفت الدراسة الحالية إلى التعرُّف على فاعليَّة برنامج تدريبيّ مقترح قائم على التقييم الدينامي في تنمية العمليَّات المعرفيَّة لدى الطالبات ذوات صعوبات التعلم بالصف الثالث الابتدائيّ، والتعرُّف على دلالة الفروق الإحصائيَّة بين القياسين: القبليّ والبعديّ لعمليَّات التخطيط، والانتباه، والتزامن والتتابع على مقياس منظومة التقييم المعرفيّ، وذلك بالاعتماد على المنهج شبه التجريبيّ بتصميم المجموعة الواحدة باختبار قبليّ وبعديّ، حيث بلغ عدد أفراد عيّنة الدراسة (5) من الطالبات ذوات صعوبات التعلم بالصف الثالث الابتدائيّ في مدينة جدَّة، تم تطبيق مقياس منظومة التقييم المعرفيّ (CAS) تطبيقًا قبليًّا وبعديًّا، وتطبيق برنامج تدريبيّ قائم على التقييم الدينامي من إعداد الباحثة، وتوصَّلت الدراسة إلى عدد من النتائج أبرزها فاعليَّة البرنامج التدريبيّ في تنمية العمليَّات المعرفيَّة لدى الطالبات ذوات صعوبات التعلم، ووجود فروق ذات دلالة إحصائيَّة في متوسط درجات عمليَّـتَي التخطيط والانتباه على مقياس منظومة التقييم المعرفيّ، وذلك لصالح القياس البعديّ، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائيَّة في متوسط درجات عمليَّـتَي التزامن والتتابع على مقياس منظومة التقييم المعرفيّ. ومن ضمن توصيات الدراسة الاهتمام بتصميم برامج تدريبيَّة تستند إلى التقييم الدينامي بما يتلاءم مع خصائص ذوي الإعاقة. The present study aimed to investigate the effectiveness of a proposed training program based on dynamic assessment in developing cognitive processes among female students with learning disabilities in the third grade of primary school. It also sought to identify the statistical significance of the differences between pre-test and post-test measures of planning, attention, simultaneity, and successive processing on the Cognitive Assessment System (CAS). The study employed a quasi-experimental design using a single group with pre-test and post-test assessments. The sample consisted of five female students with learning disabilities in the third grade in the city of Jeddah. The CAS was administered both before and after the implementation of a training program based on dynamic assessment, developed by the researcher. The study concluded with several key findings, notably the effectiveness of the training program in enhancing cognitive processes among students with learning disabilities. There were statistically significant differences in the mean scores of planning and attention on the CAS in favor of the post-test, whereas no statistically significant differences were found in the mean scores of simultaneity and successive processing. The study recommended developing training programs tailored to individuals with learning disabilities to improve cognitive processes and applying the training program to other research groups to verify its effectiveness. The study's recommendations include focusing on designing training programs based on dynamic assessment that are compatible with the characteristics of people with disabilities. | ||
| Keywords | ||
| الكلمات المفتاحيَّة: برنامج تدريبيّ، التقييم الدينامي، العمليَّات المعرفيَّة، الطالبات ذوات صعوبات التعلم. Keywords: Training program; dynamic assessment; cognitive processes; female students with learning disabilities | ||
|
Statistics Article View: 4 PDF Download: 4 |
||