الخصائـص السيكومتريـة لمقياس بنـدر للسلـوك التكيفـي (BABS) مـــن الميـــلاد حتـــى 21 سنــــة Psychometric Properties of the Bandar Adaptive Behavior Scale (BABS) From Birth to 21 Years | ||
| مجلة التربية الخاصة والتأهيل | ||
| Volume 23, Issue 72.1, November 2025, Pages 1-38 PDF (1.36 M) | ||
| Document Type: المقالة الأصلية | ||
| DOI: 10.21608/sero.2025.465706 | ||
| Author | ||
| بندر العتيبي | ||
| جـــامعـــة الخليــــــج العـــربــــــي | ||
| Abstract | ||
| هدفت هذه الدراسة الى بناء مقياس للسلوك التكيفي يتوافق مع البيئة العربية، ويكون صالحًا للاستخدام المدرسي والعيادي لتقدير العمر السلوكي والفجوة النمائية لدى الفئة العمرية (٠–٢١ سنة). ولتحقيق ذلك، تم بناء ٤٦٢ بندًا موزعة على سبعة أبعاد (التواصل، الحياة اليومية، الاجتماعية، الحركية، الأكاديمية الوظيفية، الاستقلالية واتخاذ القرار، والمهارات التكنولوجية) بالاستناد إلى مراجع نمائية ومعيارية، ثم خضعت البنود لتحكيم خبراء وتجريبٍ أولي لضبط الصياغة والملاءمة الثقافية. طُبّق المقياس على عينة رئيسة قوامها ٤٨٠ مفحوصًا، وأُجري تحليل عاملي استكشافي على جزء منها (N=420) للتأكد من البنية العاملية. أسفرت النتائج عن بناء مقياس عربي يتوافق مع البيئة العربية. ظهر ذلك في درجات المقياس التي جات متسقة وقوية عبر جميع المجالات والدرجة الكلية (0.89–0.94)، وظلّت متقاربة عند إعادة التطبيق بعد فترة قصيرة (0.87)، مع اتفاق عالٍ بين المقيمين على التقدير ذاته (0.84). أيضا توافقت نتائجه بقوة مع مقياس فاينلاند الشائع في هذا المجال (0.81). وأظهرت البيانات أن المقياس يتكوّن عمليًا من سبعة مجالات واضحة كما خُطِّط له، بما يتيح قراءة بسيطة لنقاط القوة والاحتياج لدى المفحوص. وبالاعتماد على جداول تحويل داخلية يمكن تحويل الدرجة إلى عمر سلوكي بالأشهر ثم حساب الفجوة النمائية ومناقشتها مع الأسرة والمدرسة لاتخاذ قرارات تعليمية وعلاجية مناسبة. This study aimed to develop an adaptive behavior scale compatible with the Arabic environment and suitable for school and clinical use to estimate Behavioral Age and the Developmental Gap for individuals aged 0–21 years. To achieve this, we constructed 462 items distributed across seven domains (Communication, Daily Living, Social, Motor (gross/fine), Functional Academics, Independence /Decision-Making, and Technology Skills, drawing on developmental and standardized references. The items then sent to experts in the field for arbitration and pilot testing to refine wording and cultural fit. The scale was administered to a main sample of 480 participants, and an exploratory factor analysis (EFA) was performed on a subsample (N = 420) to verify the factor structure. Results showed an Arabic scale aligned with the local context. Scale scores showed strong and consistent performance across all domains and the total score (α = 0.89–0.94), remained stable over a short retest interval (r = 0.87), and demonstrated high inter-rater agreement (κ = 0.84). Findings also showed strong convergence with the widely used Vineland scale (r = 0.81). The data indicated that the scale comprises seven clear domains as intended, allowing straightforward profiling of strengths and needs. Using internal conversion tables, raw scores can be converted to Behavioral Age (in months) and a Developmental Gap can then be calculated and discussed with families and schools to support appropriate educational and therapeutic decisions. | ||
|
Statistics Article View: 1 PDF Download: 1 |
||