دور التـدخـلات البيئة المدرسية في تعـزيـز مهـارة تقرير المصيـر لـدى الطلبــة ذوي الإعــــاقــــةThe Role of School Ecological Interventions in Enhancing Self-Determination Skill for Students with Disabilities | ||
| مجلة التربية الخاصة والتأهيل | ||
| Volume 23, Issue 72.1, November 2025, Pages 39-60 PDF (577.2 K) | ||
| Document Type: المقالة الأصلية | ||
| DOI: 10.21608/sero.2025.465707 | ||
| Authors | ||
| عواطف الدعجاني1; اسيل السحيباني2 | ||
| 1المملكة العربية السعودية | ||
| 2جامعة الملك سعود | ||
| Abstract | ||
| تتناول هذه الدراسة دور البيئة المدرسية في تنمية وتعزيز مهارة تقرير المصير لدى الطلبة ذوي الإعاقة، انطلاقًا من كون المدرسة تمثل الإطار الأهم في تشكيل شخصية المتعلم وإكسابه المهارات التي تؤهله للحياة المستقلة والاندماج المجتمعي. وقد ركزت الدراسة على العناصر الرئيسة للبيئة المدرسية المتمثلة في المنهج الدراسي، والخطة التربوية الفردية، والمناخ المدرسي، وذلك لما لهذه المكونات من تأثير مباشر في توفير فرص حقيقية للطلبة لاختيار أهدافهم، والمشاركة في اتخاذ القرارات، وتنظيم سلوكهم بما يعزز من استقلاليتهم. اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي من خلال مراجعة الأدبيات والدراسات السابقة ذات الصلة، وذلك بهدف تحديد أبرز الممارسات والعوامل التي أثبتت فعاليتها في دعم مهارة تقرير المصير، إلى جانب الكشف عن الفجوات البحثية التي لا تزال بحاجة إلى دراسة معمَّقة. وأظهرت المراجعة أن تضمين مهارة تقرير المصير في المقررات الدراسية يسهم في تدريب الطلبة على التخطيط واتخاذ القرار، كما أن إشراكهم في إعداد ومتابعة خططهم التربوية الفردية يعزز من قدرتهم على تحمل المسؤولية. كذلك، فإن توفير مناخ مدرسي داعم قائم على التمكين والمشاركة يسهم في تنمية الثقة بالنفس وتحقيق الاستقلالية. وبناءً على ذلك، تؤكد الدراسة أهمية تبني ممارسات مدرسية شاملة تراعي جميع مكونات البيئة التعليمية، بما يسهم في تطوير البرامج التربوية المستقبلية، وتحسين جودة الخدمات التعليمية المقدمة للطلبة ذوي الإعاقة، انسجامًا مع التوجهات العالمية الحديثة الهادفة إلى تمكين الطلبة ذوي الإعاقة ودمجهم بفاعلية في المجتمع. This study investigates the role of the school ecological interventions in developing and fostering self-determination skills among students with disabilities. It is based on the premise that the school is the primary framework for shaping a students’ character and equipping them with the skills needed for independent living and social integration. The study focused on the key components of the school environment: the curriculum, the individualized education plan (IEP), and the school climate. These elements have a direct impact on providing students with genuine opportunities to choose their goals, participate in decision-making, and regulate their behavior in a way that enhances their autonomy. The study adopted a descriptive-analytical approach through a review of relevant literature and previous studies. The aim was to identify key practices and factors proven effective in supporting self-determination skill, as well as to reveal research gaps that still require in-depth investigation. The review revealed that including self-determination skill in the curriculum helps train students in planning and decision-making. Furthermore, involving them in the development and monitoring of their IEPs enhances their ability to take responsibility. Similarly, providing a supportive school climate based on empowerment and participation contributes to the development of self-confidence and the achievement of independence. Accordingly, the study emphasizes the importance of adopting comprehensive school practices that consider all components of the educational environment. This contributes to the future development of educational programs and improves the quality of services provided to students with disabilities, aligning with modern global trends aimed at empowering and effectively integrating students with disabilities into society. Development of future educational programs and the improvement of service quality for students with disabilities, in alignment with global trends, which seeks to empower students with disabilities and ensure their effective inclusion in society. | ||
| Keywords | ||
| كلمات مفتاحية: البيئة المدرسية، مهارة تقرير المصير، الطلبة ذوو الإعاقة، التدخلات التربوية.Keywords: School environment; self-determination; students with disabilities; educational interventions | ||
|
Statistics Article View: 1 PDF Download: 3 |
||