الـذكــــاء الإصطنــــاعــــي كـأداة لتمكين الـدمـج الشامـل لـذوي الإعاقـة Artificial Intelligence as a Tool to Enable Inclusive Integration for People with Disabilities | ||
| مجلة التربية الخاصة والتأهيل | ||
| Volume 23, Issue 72.1, November 2025, Pages 61-86 PDF (704.89 K) | ||
| Document Type: المقالة الأصلية | ||
| DOI: 10.21608/sero.2025.465709 | ||
| Authors | ||
| امل الهطالية1; صابر الشرقاوي2 | ||
| 1مـــديـــر دائـرة الـتربيــة الخــاصــة (وزارة الـتربيــة والتعليـم العمــانيــة) | ||
| 2مشــرف تــربيــة خــــاصــــة | ||
| Abstract | ||
| إن التقدم الهائل في أدوات وبرامج الذكاء الإصطناعي انعكس بشكل إيجابي لخدمة ذوي الإعاقة، كما عزز الذكاء الإصطناعي عملية التمكين لهم في جميع جوانب الحياة مهما كانت نوع الإعاقة. فنجد تنوع التقنيات في تمكين ذوي الإعاقة المختلفة بما يناسب احتياجاتهم فعلى سبيل المثال ظهر تطبيق (Yoodle AI) لتمكين ذوي اضطرابات النطق في التواصل مع الاخرين ومعالجة مشاكل النطق لديهم، كما ظهرت برامج الترجمة الاشارية بهدف تحويل الكلام المنطوق إلى نص لدعم وتمكين ذوى الإعاقة السمعية مثل تطبيق الترجمإن وتطبيق (ASL)، كما ظهرت برامج دعم الوصول لذوي الإعاقة البصرية وتحويل النص المكتوب إلى منطوق ومن تلك التطبيقات Speech to text& Bemy eyes، كما كإن لذوي الإعاقة الحسية والحركية نصيب كبير في الدعم التقني من خلال استحداث كراسي متحركة تعمل بتقنيات متعددة منها الايماءات والاشارة، ولم يكن اضطراب طيف التوحد أقل حظاَ من باقي الاعاقات فنجد ظهور تطبيق AVAZ& وتطبيق Miracle modus، ومنصة نودا لدعم هذه الفئة في التواصل وفهم المشاعر والتشخيص، ثم اتسع دعم تطبيقات الذكاء الإصطناعي ليشمل التشخيص فظهرت مقاييس الذكاء الالكترونية مثل رافن، وتطبيق CBT لقياس السلوك، ومنصة نودا لتشخيص اضطراب طيف التوحد. The tremendous advancements in artificial intelligence tools and software have positively impacted the service for people with disabilities, and AI has enhanced their empowerment across all aspects of life, regardless of the type of disability. We find a variety of technologies enabling different disabilities in ways that suit their specific needs. For example, the (Yoodle AI) app has emerged to help individuals with speech disorders communicate with others and address their speech issues. Sign language translation programs have also appeared, aimed at converting spoken language into text to support and empower people with hearing impairments, such as the Altarjama app and the (ASL) app. Additionally, support programs for access by visually impaired individuals have been developed to convert written text into speech, with applications like Speech to Text and Be My Eyes. People with sensory and motor disabilities have also received significant technical support through innovations like wheelchairs equipped with various technologies, including gesture and sign controls. Autism spectrum disorder has not been left behind; we see the emergence of apps like AVAZ and Miracle Modus, as well as the NODA platform, which support this group in communication, understanding emotions, and diagnosis. Moreover, the support from AI applications has expanded to include diagnosis, with the appearance of electronic intelligence scales such as Raven, the CBT app for behavioral assessment, and the NODA platform for diagnosing autism spectrum disorder. | ||
| Keywords | ||
| الكلمات المفتاحية: الذكاء الإصطناعي; التمكين; الدمج الشامل; ذوي الإعاقةKeywords: Artificial Intelligence; Empowerment; Inclusive Integration; People with Disabilities | ||
|
Statistics Article View: 3 PDF Download: 4 |
||