البروفيـل النفسي للعوامـل الكبرى للشخصيـة لـدى الطلبـة المـوهـوبيـن بـدولـة الكـويـت The Psychological Profile of the Big Five Personality Traits among Gifted Students in the State of Kuwait | ||
| مجلة التربية الخاصة والتأهيل | ||
| Volume 23, Issue 72.1, November 2025, Pages 139-184 PDF (1.28 M) | ||
| Document Type: المقالة الأصلية | ||
| DOI: 10.21608/sero.2025.465714 | ||
| Author | ||
| زهراء بيرايش | ||
| جـامعــة الخليــج العــربــي وزارة الـتربيـــة – الكـــويــــت | ||
| Abstract | ||
| تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على شكل البروفيل النفسي للعوامل الخمس الكبرى للشخصية لدى الأشخاص الموهوبين، وإلى الكشف عن المظاهر المميزة للعوامل الخمس الكبرى للشخصية لدى الأشخاص الموهوبين، بالإضافة الكشف عن الفروق بين الطلبة الموهوبين بالمرحلة المتوسطة والثانوية في العوامل الخمس الكبرى للشخصية. تكونت عينة البحث من (180) طالب وطالبة من طلاب المرحلة المتوسطة والثانوية، والمسجلين في الصفوف من السادس للثاني عشر الثانوية في مدارس التعليم العام في دولة الكويت. استخدمت الدراسة قائمة العوامل الخمس الكبرى للشخصيةNEO-FFI-5، إعداد كوستا وماكري (Costa& Mcrae, 1992)ـ ترجمة الأنصاري (1997). أشارت نتائج الدراسة إلى أن الاتقان كان البُعد الأكثر بروزًا لدى الطلبة الموهوبين، يليه العصابية، ثم الانفتاح على الخبرة، فالمرغوبية، وأخيرًا الانبساطية. كما أظهرت النتائج وجود خصائص محددة لكل عامل من العوامل الخمسة الكبرى للشخصية لدى التلاميذ الموهوبين. وأظهرت النتائج أيضا أنه لا توجد فروق دالة إحصائيا بين الطلبة الموهوبين بالمرحلة المتوسطة والثانوية على جميع العوامل الخمس الكبرى للشخصية. The present study aimed to identify the psychological profile of the Big Five personality traits among gifted individuals, and to explore the distinctive manifestations of these traits in gifted learners. In addition, the study sought to examine differences between gifted students at the intermediate and secondary levels with regard to the Big Five personality traits. The study sample consisted of 180 male and female students enrolled in grades 6 through 12 in public schools in the State of Kuwait. The Big Five Inventory (NEO-FFI-5), developed by Costa and McCrae (1992) and translated into Arabic by Al-Ansari (1997), was employed. The results indicated that Conscientiousness was the most prominent trait among gifted students, followed by Neuroticism, Openness to Experience, Agreeableness, and finally Extraversion. The findings further revealed that each of the Big Five traits demonstrated specific characteristics among gifted learners. Moreover, the results showed no statistically significant differences between gifted students at the intermediate and secondary levels across all five personality traits. | ||
| Keywords | ||
| الكلمات الدالة: الموهوبون; العوامل الخمسة الكبرى للشخصية; البروفيل النفسي.Keywords: Gifted students; Big Five personality traits; Psychological profile | ||
|
Statistics Article View: 10 PDF Download: 2 |
||