جــــودة الحيــــاة وعلاقتهــــــا بدافعيــــــة التعلــــــــم لـدى طــلاب المرحلــة الثانويــة بمـدينــة جــدة Quality of life and its relationship to learning motivation among high school students in Jeddah | ||
| مجلة البحوث التربویة والنوعیة | ||
| Article 7, Volume 37, Issue 37.1, November 2025, Pages 251-275 PDF (1.59 M) | ||
| Document Type: بحوث | ||
| DOI: 10.21608/jeor.2025.466882 | ||
| Author | ||
| مانع القحطاني | ||
| ادارة تعليـم جـــدة | ||
| Abstract | ||
| هدف البحث إلى التحقق من العلاقة الارتباطية بين جودة الحياة ودافعية التعلم لدى طلاب المرحلة الثانوية بمدينة جدة. واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي الكمي، وتمثلت عينة البحث في (150) طالب وطالبة من طلاب المرحلة الثانوية بمدينة جدة. وطبق عليهم مقياسي جودة الحياة والدافعية للتعلم. وأشارت نتائج البحث إلى أن مستوى جودة الحياة لدى طلاب المرحلة الثانوية جاء متوسطًا، بينما جاء مستوى الدافعية للتعلم ضعيفًا. كما أشارت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة وقوية دالة إحصائيًا بين مستوى جودة الحياة ومستوى الدافعية للتعلم لدى طلاب المرحلة الثانوية بمدينة جدة. The study aimed to examine the correlational relationship between quality of life and learning motivation among secondary school students in Jeddah. The study adopted a quantitative descriptive approach, with a sample consisting of 150 male and female secondary school students in Jeddah. The Psychological Quality of Life and Learning Motivation scales were applied. The findings indicated that the quality of life among secondary school students was at a moderate level, whereas their learning motivation was low. Additionally, the results revealed a statistically significant strong positive correlation between quality of life and learning motivation among secondary school students in Jeddah. | ||
| Keywords | ||
| الكلمات المفتاحية: جودة الحياة; الدافعية للتعلم; المرحلة الثانوية.Keywords: Quality of Life; Learning Motivation; Secondary Stage | ||
|
Statistics Article View: 4 PDF Download: 2 |
||