تخطيط المدن اليونانية دراسة آثرية فلسفية لِمدينتي أثينا ودلفى Urban Planning in Ancient Greece: An Archaeological and Philosophical Study of Athens and Delphi | ||
| مجلة الدراسات الإنسانية والأدبية | ||
| Volume 32, Issue 3, January 2025, Pages 456-493 PDF (2.2 M) | ||
| Document Type: المقالة الأصلية | ||
| DOI: 10.21608/shak.2025.432458.1883 | ||
| Author | ||
| أسماء إسماعيل محمد حافظ* | ||
| كلية الآداب - جامعة الإسكندرية | ||
| Abstract | ||
| تقارن هذه الدراسة بين أثينا ودلفي كنموذجين متكاملين للعمران اليوناني، حيث تتكوَّن العلاقة بين الشكل الحضري والفكر الديني المدني على نحوٍ متبادل. تمثّل أثينا تُجسِّد قيم العدالة والتربية والتطهير عبر تصميم الأغورا ومحور الأكروبول والمسرح، بينما تُقدِّم دلفي تُجسِّد قيَم القياس والحدّ والمعرفة من خلال مجلس الأمفيكتيوني، والطقوس، و الأومفالوس، باعتماد نصوص أفلاطون (الجمهورية، القوانين، تيمايوس) وأرسطو (السياسة، فن الشعر) مع المدوّنات الأثرية والتاريخية كما تؤكّد الدراسة أن التخطيط ليس محايدًا: فالمسارات والمسرح تخلق برامج أخلاقية وتقنيات سياسية، اى نموذج تبادلي يبيّن كيف شكّل الفكرُ المخططَ، وكيف انضبطت الفضائلُ ، فتبدّت أثينا «مدرسة صناعة البوليس» ودلفي «مدرسة القياس والوساطة». Abstract: This study compares Athens and Delphi as complementary models of Greek urbanism where spatial form and civic-religious philosophy co-produce each other. Athens exemplifies a democratic, performative city whose agora, Acropolis axis, and theatre institutionalize justice, paideia, and catharsis; Delphi operates as a pan-Hellenic sacred polity whose amphictyonic governance, oracular semiosis, and omphalos cosmography spatialize knowledge, limits, and measure. Reading Plato (Republic, Laws, Timaeus) and Aristotle (Politics, Poetics) alongside archaeological syntheses (Camp, Hurwit) and Delphic histories (Scott; Parke & Wormell; Fontenrose), the paper argues that form is not neutral: processional routes, thresholds, and theatres encode ethical programs (arete, sophrosyne) and political techniques (assemblage, adjudication). The outcome is a bidirectional modelphilosophy shaping plan and plan disciplining civic virtues clarifying why Athens became a school of polis-craft while Delphi remained a school of measure and mediation. | ||
| Keywords | ||
| تخطيط المدن; فلسفة المدينة; اليونان; أثينا; دلفي | ||
|
Statistics Article View: 13 PDF Download: 5 |
||