تأثير التشخيص والتدخل المبکر على الأطفال المصابين بالتوحد في عمر ثلاث سنوات The Effect of Early Diagnosis and Intervention on Behavior for Children at the age of three years with Autism Spectrum Disorders | ||||
التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية) | ||||
Article 25, Volume 39, 186ج3, April 2020, Page 1013-1025 PDF (105.59 K) | ||||
Document Type: بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس | ||||
DOI: 10.21608/jsrep.2020.102383 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
ساره حسن حمد الحوشان | ||||
Cleveland State University | ||||
Abstract | ||||
هدفت الدراسة الى التعرف على تأثير التشخيص والتدخل المبکر على الأطفال المصابين بالتوحد في عمر ثلاث سنوات. تکون مجتمع الدراسة من الأطفال المصابين باضطراب التوحد في مرکز والدة الأمير فيصل بن فهد للتوحد بالرياض في المملکة العربية السعودية. البالغ عددهم 20 طفل قسموا الى مجموعتين کل مجموعة مکونة من 10 أطفال. ولقد جمعت البيانات عن طريق الملاحظة التي صممت خصيصا لأغراض الدراسة وتوصلت نتائج الدراسة الى أنه کلما کان التشخيص والتدخل مبکراً کل ما کان هناک استجابة لتعلم عدد من المهارات السلوکية لطفل التوحد. The aim of this study was to know the effect of early diagnosis and intervention on behavior for children at the age of three years with autism spectrum disorder. this particular study simple random sampling was being use to defined population an equal and independent chance of selection. The study was being conducted on Prince Faisal Bin Fahad's Mother's Center for Autism of Riyadh. I obtained 20 participants at age 3 years old and divided them to two group each group consist of 10 children.The study used structured participant observation to collect data. | ||||
Keywords | ||||
التشخيص والتدخل المبکر; الأطفال المصابين; التوحد; مرکز والدة الأمير فيصل بن فهد للتوحد. early diagnosis and intervention؛ children with autism؛ autism؛ Prince Faisal bin Fahd's mother's autism center | ||||
References | ||||
المراجع الأجنبية: Aggarwal, S., & Angus, B. (2015). Misdiagnosis versus missed diagnosis: diagnosing autism spectrum disorder in adolescents.Australasian Psychiatry, 23(2),120.
Matson, J., & Sipes, M. (2010). Methods of Early Diagnosis and Tracking for Autism and Pervasive Developmental Disorder Not Otherwise Specified (PDDNOS). Journal of Developmental & Physical Disabilities, 22(4), 343-358.
(Lubetsky. 2013)Retrieved from https://global.oup.com
Neuroscience 2014 Press Room. (n.d.). Retrieved from http://sfn2014.conferencespot.org
Warren & Stone 2014. Retrieved from https://www.sfn.org
Poslawsky, I., Naber, F., Daalen, E., & Engeland, H. (2014). Parental Reaction to Early Diagnosis of Their Children's Autism Spectrum Disorder: An Exploratory Study. Child Psychiatry & Human Development, 45(3), 294-305.
Thunberg, G. (2013). Early Communication Intervention for Children with Autism Spectrum Disorders. Recent Advances in Autism Spectrum Disorders - Volume I 97-106.
Wetherby, A., & Woods, J. (2006). Early social interaction project for children with autism spectrum disorders beginning in the second year of life: a preliminary study. Topics in Early Childhood Special Education, 26(2), 67-82.
Zachor, D. A., & Curatolo, P. (2014). Review article: Recommendations for early diagnosis and intervention in autism spectrum disorders: An Italian–Israeli consensus conference. European Journal Of Paediatric Neurology, 18107-118. | ||||
Statistics Article View: 242 PDF Download: 332 |
||||