EKB Journal Management System
Volume & Issue: Volume 39, 186ج3, April 2020  XML

1

اختلاف نمط ممارسة الأنشطة الإلکترونية ضمن بيئة التعلم المعکوس وأثره في تنمية الأداء التقني والثقة بالنفس لدى طلاب تکنولوجيا التعليم. The Difference of the Electronic Activities Pattern within the flipped Learning Environment and its Effect on Developing Technical Performance and Self-confidence among Educational Technology Department Students

Page 11-63
هويدا سعيد عبد الحميد السيد عبدالحميد

2

دور القصص في تنمية مهارات التفکير الإبداعي لطفل الروضة من وجهة نظر المعلمات في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية. The Role of Stories in Developing Creative Thinking Skills for the Kindergarten Child from the Teachers Point of View in the Light of some Demographic Variables

Page 65-110
رحاب کردي العنزي; لينا سعيد باشطح

3

الذکاء الوجداني وعلاقتها بالاحتراق النفسي لدى الاخصائيات النفسيات في مدينة الرياض. Emotional Intelligence and Its Relationship to Psychological Burning among Psychologists in Riyadh

Page 111-159
العنود بنت فيصل بن عبد المحسن الفرم الحربي

4

إبداع ابن سحنون في تنظيم بيئة الصف من خلال عناصر المنهج التعليمي وقواعده. Ibn Sahnoun's creativeness in Organizing the Classroom Environment through the Elements of the Instructional Curriculum and its Rules

Page 161-209
سارة هليل دخيل الله المطيري

5

واقع إدارة الأزمات بمدارس المرحلة المتوسطة بمنطقة الفروانية التعليمية بدولة الکويت من وجهة نظر المعلمين. The reality of crisis management in middle school schools in the Farwaniya educational region in the State of Kuwait from the teachers point of view

Page 211-241
محمد دخيل الله الهاجري

6

تقييم برنامج إعداد المعلمين في کلية التربية الأساسية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس. Evaluating the Teachers Preparation Program in the College of Basic Education from the Viewpoint of Faculty Members Mohammad Saad Baddah Jadaan Al-Hajri

Page 243-272
محمد سعد بداح جدعان الهاجري

7

دور الأخصائي الاجتماعي في الحد من ارتکاب الجرائم الأسرية في منطقة مکة المکرمة. The Role of the Social Worker in Reducing Family Crimes in Makkah Region

Page 273-307
عبدالعزيز مسفر محمد آل حسن الغامدي; فايز عبدالقادر المجالي

8

فاعلية موقع الکتروني قائم على التعلم الذاتي لتنمية بعض المفاهيم الرياضية لدى طفل ما قبل المدرسة. The effectiveness of educational website based on self-learning to develop some mathematical concepts for pre-school child

Page 309-338
روضة احمد عمر عمر; فايزة أحمد على يوسف

9

فعالية برنامج تدريبي قائم على معايير الجودة في تنمية مهارات التدريس الفعال لدى معلمات العلوم بالمرحلة المتوسطة. The Effectiveness of a Training Program Based on Quality Standards in Developing Effective Teaching Skills for Middle School Science Teachers

Page 339-372
مهرة عبد الرحمن محمد العلکمي

10

الاحتياجات التدريبية لمعلمات المرحلة الابتدائية في مجال الاختبارات التحريرية في المدارس الحکومية بمدينة الرياض. Training Needs of the Primary School Teachers in the Field of Written Tests in the Government Schools in Riyadh

Page 373-414
نوف بنت مناحي عوض العتيبي

11

واقعُ توظيف الفُصولِ الافتراضيَّة في مدارس التَّعليم العام بمنطقة مکَّة المُکرَّمة في ضوء بعض المتغيرات. The Reality of Employing Virtual Classes in Public Education Schools in Makkah Region in the Light of some Variables

Page 415-447
سماهر عبد المحسن سليمان اللهيبي الحربي الحربي; عزيزة عبد الله عبد الرحمن طيب

12

مخاطر استخدام طلاب المرحلة الثانوية لمواقع التواصل الاجتماعي وطبيعة سلوکياتهم فيها من وجهة نظر معلميهم بتعليم القريات في المملکة العربية السعودية.

Page 449-498
مسند ميّاح سالم الشراري; زيد محمود الشمايلة

13

القدرة التنبؤية لمعدل الثانوية والاختبار التحصيلي في التنبؤ بالمعدل التراکمي لطلبة کليات التربية بجامعة الأمير سطام بن عبد العزيز. Predictive Ability of the General Secondary Examination Average and the Achievement test in Predicting the Cumulative Average for Students of Education Colleges at Prince Sattam bin Abdulaziz University

Page 499-520
خالد بن عبد الله العتيبي

14

تقويم منهج الصّفّ الرّابع الابتدائيّ في المملکة العربيّة السّعوديّة في ضوء معايير مناهج الدّول المتقدّمة في الدّراسة الدّولية للتّقدم في القراءة. Evaluating the Fourth Grade Curriculum in the Kingdom of Saudi Arabia in the Light of the Standards of Developed Country Curricula in the International Study of Reading Progress

Page 521-557
محمّد حسن سعيد آل سفران; إدريس بن علي إدريس مطري

15

تطوير معايير الترقية لأعضاء هيئة التدريس بالجامعات السعودية في ضوء بعض التجارب العربية والعالمية. Development of promotion standards for faculty members in Saudi universities in the light of some Arab and international experiences.

Page 559-612
عبدالعزيز بن سليمان الدويش; صالح بن سليمان الشايع

16

العوامل المؤدية لظاهرة أطفال الشوارع من وجهة نظر العاملين في المؤسسات ذات العلاقة في الأردن. Factors leading to the phenomenon of street children from the point of view of workers in the relevant institutions

Page 613-646
‪سلوى عبد الحليم الفواعير

17

مدى تضمين مهارات التفکير البصري في مقررات الفقه للمرحلة المتوسطة. The Amount of which the visual Thinking skills are Included in the ‘Fiqh’ Jurisprudence courses in intermediate Schools

Page 647-675
عبدالله بن حامد الحامد

18

الکشف عن الأداء التفاضلي لفقرات اختبار "إمبو" لأساليب المعاملة الوالدية لدى طلبة المرحلة الثانوية. Identifying differential item functioning of the "EMBU" test of parental rearing styles among a sample of secondary school students

Page 677-720
علي محمد زکري

19

الأبعاد التربوية في سورة قريش وتطبيقاتها في الواقع المعاصر.

Page 721-785
سميرة سالم عبد الله باجابر

20

الفعالية الذاتية الأکاديمية وعلاقتها بالعادات العقلية والتحصيل الدراسي لدى طلاب المرحلة الثانوية بمدينة مکة المکرمة. Academic Self-efficacy and Its Relationship to Habits of Mind and Academic Achievement among Secondary School Students in

Page 787-844
محمد رزق الله الزهراني

21

التعاطف مع الجناة وأثره على جرائم السطو المسلح من وجهة نظر العاملين في مديرية الأمن العام Sympathy with the Perpetrators and its Impact on Armed Robbery from the Viewpoint of Employees of the Public Security Directorate

Page 845-876
مصطفى علي سالم خليفات; قبلان المجالي

22

اتجاهات معلمات وطالبات المرحلة الثانوية بمدارس محافظة المجمعة نحو التعليم الرقمي. Secondary School Teachers and students Attitudes in Al Majmaah Governorate Schools towards Digital Education

Page 877-918
هيلة إبراهيم عبد الرحمن الطويل

23

دور القادة الأکاديميين في تطوير جامعة شقراء في المملکة العربية السعودية في ضوء رؤية المملکة 2030 The Role Of Academic Leaders In Developing Shaqra University In The Kingdom Of Saudi Arabia In Light Of The Kingdom's 2030 Vision

Page 919-953
نوره بنت عوض القرني

24

أثر استراتيجية التناقض المعرفي في تدريس مادة الاقتصاد المنزلي على مستوي التحصيل الدراسي ومهارات التفکير التحليلي لدى طالبات الصف الأول الثانوي. The Impact of Cognitive Paradoxical Strategy for Teaching Home Economics Course in Developing Cognitive Achievement Level and Analytical Thinking Skills among First Year Female Secondary School Students

Page 955-1011
ولاء السيد متولي; ايمان علي أبو الغيط; انتصار شبل عبد الصادق

25

تأثير التشخيص والتدخل المبکر على الأطفال المصابين بالتوحد في عمر ثلاث سنوات The Effect of Early Diagnosis and Intervention on Behavior for Children at the age of three years with Autism Spectrum Disorders

Page 1013-1025
ساره حسن حمد الحوشان

26

The Impact of Using Augmentative and Alternative Communication Systems (AAC) On the Speech of Students with Autism: Implications for Practice in Saudi Arabia

Page 1027-1062
سامية البقمي