نحو تصور لمسئوليات أقسام الإرشاد الطلابي بمؤسسات التعليم العالي دراسة من منظور الممارسة العامة لخدمة الاجتماعية | ||||
مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية | ||||
Article 13, Volume 17, العدد ١٧ الجزء الثانى, October 2019, Page 579-622 PDF (801.21 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jfss.2019.122912 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
أميرة محمد أحمد عبدالنبى | ||||
المعهد العالى للخدمة الاجتماعية بکفرالشيخ | ||||
Abstract | ||||
abstract Towards a perception of the responsibilities of the student counseling departments in higher education institutions A study from the perspective of the general practice of social service 1-thestudy problem Educational guidance and counseling is based on specialists, and educators agree on the importance of the existence of guidance and direction at all school levels 2-Importance of the study University youth are the most needy groups that need unified efforts to assist them and even provide all kinds of care, whether (social - cultural - psychological - correct - religious - economic) as they are an essential element in human development and a maker of the future 3- Study objectives Determining the responsibilities of student counseling in higher education institutions. 4- Study question What are the responsibilities of student counseling in higher education institution 5- Methodological procedures for the study Study type: Descriptive- - - Type of curriculum used: comprehensive social survey and sample. - Data collection tool: questionnaire, dialogue and discussion- - fields of study- = Spatial domain: The Higher Institute for Social Service in Kafr El Sheikh = The human domain: No. 155 Time range: (1/5/2019) to (15/5/2019= ملخص نحو تصور لمسئوليات أقسام الإرشاد الطلابي بمؤسسات التعليم العالي دراسة من منظور الممارسة العامة لخدمة الاجتماعية 1- مشکلة الدراسة التوجيه والإرشاد التربوي، يقوم عليه متخصصون، کما يتفق المربون على أهمية وجود الإرشاد والتوجيه ضمن کافة المراحل الدراسية 2- أهمية الدراسة: يعتبر الشباب الجامعي أکثر الفئات التي تحتاج إلى تکاتف کافة الجهود لمساعدتها بل وتقديم کافة أنواع الرعاية سواء ( اجتماعية – ثقافية – نفسية – صحيحة – دينية – اقتصادية) وذلک باعتباره عنصر أساسي في التنمية البشرية وصانع للمستقبل. 3- أهداف الدراسة: تحديد مسئوليات الإرشاد الطلابي بمؤسسات التعليم العالي. 4- تساؤلات الدراسة: ما مسئوليات الإرشاد الطلابي بمؤسسات التعليم العالي ؟ 5- الإجراءات المنهجية للدراسة: - نوع الدراسة: وصفية. - نوع المنهج المستخدم: المسح الاجتماعي الشامل و بالعينة . - أداة جمع البيانات: الاستبيان الحوار والمناقشة - مجالات الدراسة: - المجال المکاني: المعهد العالي للخدمة الاجتماعية بکفرالشيخ - المجال البشري: عدد 155 جـ- المجال الزمني: (1/5/2019) إلى (15/5/2019م) | ||||
Statistics Article View: 87 PDF Download: 214 |
||||