إستراتيجية قائمة على مدخلي الوعي الأدبي وعمليات الکتابة لتنمية فنون الکتابة الإبداعية لدى طلاب الصف الأول الثانوي | ||||
مجلة کلية التربية بالمنصورة | ||||
Article 11, Volume 105, Issue 3, January 2019, Page 285-319 PDF (441.13 K) | ||||
Document Type: مقالات أدبیة وتربویة | ||||
DOI: 10.21608/maed.2019.140412 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Abstract | ||||
هدف هذا البحث إلى تنمية مهارات الکتابة الإبداعية لدى طالبات الصف الأول الثانوي؛ وذلک من خلال استخدام إستراتيجية قائمة على مدخلي الوعي الأدبي وعمليات الکتابة؛ ولتحقيق هذا الهدف أعدت الباحثة اختبارًا لقياس مهارات الکتابة الإبداعية، وطُبق البحث على (69) طالبة في مدرستين اختيرتا بطريقة قصدية، وبواقع مجموعتين: تجريبية تکونت من (35) طالبة درست باستخدام الإستراتيجية القائمة على مدخلي الوعي الأدبي وعمليات الکتابة، وضابطة تکونت من (34) طالبة درست بالطريقة الاعتيادية، وقد أشارت نتائج البحث إلى ثبوت فعالية الإستراتيجية القائمة على مدخلي الوعي الأدبي وعمليات الکتابة في تنمية مهارات الکتابة الإبداعية لدى طالبات الصف الأول الثانوي. Abstract The current research aimed at developing the creative writing skills of first grade secondary students, using a strategy based on literary awareness and writing processes approaches, To achieve this goal, the researcher prepared a test to measure creative writing skills. The research was applied to (69) female students in two schools selected purposefully, distributed in two groups: an experimental group consisted of (35) students, was taught through a strategy based on literary awareness and writing processes approaches, and a control group consisted of (34) received traditional instruction. The findings of the research confirmed the effectiveness of the strategy based on literary awareness and writing processes approaches in the development of the creative writing skills among first grade secondary students. | ||||
Keywords | ||||
مدخلي الوعي الأدبي عمليات الکتابة فنون الکتابة الإبداعية | ||||
Statistics Article View: 91 PDF Download: 1,206 |
||||