الفروق في مستوي ما وراء الذاکرة ومستوي الذکاء اللغوي لدي مرتفعي ومنخفضي التحصيل في اللغة الإنجليزية. | ||||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||||
Article 15, Volume 26, Issue 2.1, February 2020, Page 405-434 PDF (595.48 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsu.2020.145926 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
محمد عبدالقادر عبدالغفار* 1; نادية عبده أبو دنيا* 1; إسراء محمد عبدالکريم* 2 | ||||
1أستاذ علم النفس التربوى کلية التربية جامعة حلوان | ||||
2معيدة بقسم علم النفس التربوى کلية التربية جامعة حلوان | ||||
Abstract | ||||
هدف البحث الکشف عن الفروق بين مرتفعي ومنخفضي التحصيل في اللغة الإنجليزية في مستوي ما وراء الذاکرة ومستوي الذکاء اللغوي ، وتکونت عينة البحث من (93) طالبة من طالبات الصف الثاني الإعدادي ،وتمثلت أدوات البحث في اختبار ما وراء الذاکرة من إعداد الباحثة واختبار جاردنر للذکاء اللغوي ،واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي ، وأظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً بين مرتفعي ومنخفضي التحصيل في مستوي ما وراء الذاکرة ، کما أشارت إلي عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين مرتفعي ومنخفضي التحصيل في مستوي الذکاء اللغوي This research aimed to reveal differences between high and low achievement students in English language in metamemory level and linguistictic intelligence level .the research sample consisted of (93) female students in the second year of preparatory school.the research tools included metamemory test (prepared by researcher) and Gardner’s linguistic intelligence test .the researcher used the descriptive approach .the results showed that there are statistically significant differences at (0.01) level between high and low achievement students in metamemory level .it also indicated that there are no statistically significant differences between high and low achievement students in linguistic intelligence | ||||
Keywords | ||||
ما وراء الذاکرة; الذکاء اللغوي; مرتفعو ومنخفضو التحصيل الدراسي .metamemory; linguistic intelligence; high and low achievement students | ||||
Statistics Article View: 116 PDF Download: 160 |
||||