"تأثير التمرينات الفنية الايقاعية على بعض الذکاءات المتعددة لطالبات المرحلة الاعدادية" The effect of rhythmic artistic exercises on some of the multiple intelligences of middle school students | ||||
المجلة العلمية لعلوم الرياضة | ||||
Article 4, Volume 1, العدد الاول يونيو 2020م, June 2020, Page 65-92 PDF (708.92 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/mkod.2020.148121 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
محمد عبد السلام إبورية1; احمد السعيد عبد الفتاح الجلمه2; مها حافظ سعد عبد العزيز سعد3 | ||||
1استاذ علم النفس الرياضى - کلية التربية الرياضية – جامعة کفر الشيخ | ||||
2مدرس بقسم المناهج و طرق التدريس کلية التربية الرياضية – جامعة کفر الشيخ | ||||
3باحث ماجستير بقسم المناهج و طرق التدريس کلية التربية الرياضية – جامعة کفر الشيخ | ||||
Abstract | ||||
يهدف هذا البحث الى معرفة مدى تاثير التمرينات الفنية الايقاعية على الذکاء الموسيقى والحرکى لطالبات المرحلة الاعدادية واستخدمت الباحثة المنهج التجريبى کانت عينة البحث من (40 ) طالبة من اجمالى (100 ) ، وقد تم اختيار (20 ) طالبة بالطريقة العشوائية لاجراء الدراسة الاستطلاعية وفى اطار المعالجات الاحصائية المستخدمة والبيانات التى توصلت اليها الباحثة وفى ضوء النتائج التى تم التوصل اليها زمناقشتها وفى حدود اهداف البحث فقد اسفرت النتائج عن جود فروق ذات دلالة احصائية لصالح مجموعة البحث التجريبية للقياس البعدى بوجود تحسن فى المتغيرات قيد البحث وکانت اهم التوصيات تطبيق برنامج التمرينات الفنية الايقاعية لتنمية الذکاء الموسيقى والحرکى لطالبات المرحلة الاعدادية This research aims to know the extent of the impact of rhythmic artistic exercises on the music and movement intelligence of middle school students. The researcher used the experimental approach. The research sample was from (40) female students out of a total of (100), and (20) female students were randomly chosen to conduct the exploratory study. Within the framework of the statistical treatments used and the data reached by the researcher and in the light of the results that were discussed, and within the limits of the research objectives, the results have resulted in the presence of statistically significant differences in favor of the experimental research group for the dimensional measurement in the presence of an improvement in the variables under research The most important recommendations were the application of the program of rhythmic technical exercises to develop music and motor intelligence for middle school students | ||||
Highlights | ||||
طرق التدريس | ||||
Statistics Article View: 279 PDF Download: 166 |
||||