الفروق في أبعاد التفکيرالبنائي لدى طلبة الجامعة فى ضوء النوع والفرقة الدراسية The differences in the dimensions of structural thinking among university students In light of gender and grade | ||||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||||
Article 3, Volume 26, Issue 8, August 2020, Page 117-140 | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsu.2020.166786 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
أمل أبو زيد محمد مرسي* 1; أمال أحمد مختار صادق* 2; محمد عبد القادر عبدالغفار* 2 | ||||
1باحثة بقسم علم النفس التربوى کلية التربية جامعة حلوان | ||||
2أستاذ علم النفس التربوي کلية التربية ـ جامعة حلوان | ||||
Abstract | ||||
هدف البحث إلى التعرف على الفروق في استراتيجيات التفکير البنائي وفقا لاختلاف النوع الاجتماعي لطلبة کلية التربية ـ جامعة حلوان وايضا الفروق في الأبعاد وفقا للفرقة الدراسية , وأجري البحث على عينة بلغت 216 طالب وطالبة من الفرقتين الثانية والرابعة بکلية التربية جامعة حلوان , طبقت عليهم أداة البحث (مقياس التفکير البنائى ), وقد أسفرت النتائج عن عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين الجنسين على أبعاد المقياس , کما دلت أيضا على عدم وجود فروق دالة بين طلبة الفرقتين الثانية والرابعة على جميع الأبعاد فيما عدا بعد المواجهة الانفعالية حيث دلت النتائج على وجود فروق دالة لصالح طلبة الفرقة الرابعة . The aim of the research is to identify the differences in the constructive thinking strategies between according to the gender difference for students of the Faculty of Education - Helwan University. Also, the differences in dimensions according to the study group, and the research was conducted on a sample of 216 students from the second and fourth divisions at the Faculty of Education, Helwan University. The research tool was applied to them, as the results resulted in the absence of statistically significant differences between the sexes on the scale dimensions. The existence of significant differences between students of the second and fourth classes on all dimensions, except after the emotional confrontation, where the results indicated the existence of significant differences in favor of students of the fourth year. | ||||
Keywords | ||||
التفکير البنائي; طلاب الجامعة .constructive thinking; university students | ||||
Statistics Article View: 97 |
||||