استراتيجية الأمثلة المحلولة الرقمية: أثرها في التحصيل وتقليل العبء المعرفي الناتج عن تعلم البرمجة ورفع مستوى فاعلية الذات الأکاديمية لدى طلاب تکنولوجيا التعليم ذوي الخلفية الأدبية The digital worked-examples strategy: Its effect on achievement, reducing the cognitive load resulting from Learning Programming, and raising the level of academic | ||||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||||
Article 4, Volume 26, Issue 10.1, October 2020, Page 175-224 PDF (3.53 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsu.2020.168312 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
وفاء صلاح الدين إبراهيم الدسوقي* 1; سعودي صالح عبد العليم حسن* 2 | ||||
1أستاذ تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية – جامعة المنيا | ||||
2مدرس تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية – جامعة المنيا | ||||
Abstract | ||||
هدف هذا البحث إلى استقصاء أثر استراتيجية الأمثلة المحلولة الرقمية في التحصيل وتقليل العبء المعرفي ورفع مستوى فاعلية الذات الأکاديمية لدى طلاب تکنولوجيا التعليم ذوي الخلفية الأدبية بکلية التربية النوعية - جامعة المنيا خلال أجازة نهاية العام الدراسي 2019/ 2020م، وتم تقديم المحتوى ومهام التعلم من خلال مجموعة مغلقة على شبکة التواصل الاجتماعي "Facebook"، ولتحقيق أهداف البحث اتبع الباحثان المنهج شبه التجريبي، وتکونت مجموعة البحث من (56) طالبًا وطالبة من طلاب الفرقة الثانية تکنولوجيا التعليم ذوي الخلفية الأدبية، وتمثلت أدوات القـياس فـي (اختبار تحصيلي للجانب المعرفي لمهارات البرمجة بلغة Visual Basic 8.Net ، وبطاقة تقييم المشروعات المنتجة من طلاب مجموعة البحث، ومقياس العبء المعرفي، ومقياس فاعلية الذات الأکاديمية، وتم تطبيق الاختبار التحصيلي ومقياس فاعلية الذات الأکاديمية قبل التعلم، وتم تطبيق أدوات القياس الأربعة بعد التعلم، وقد أظهرت النتائج أن استراتيجية الأمثلة المحلولة الرقمية أدت إلى تحسين التحصيل المعرفي لمهارات البرمجة بلغة Visual Basic 8.Net، وتقليل العبء المعرفي، ورفع مستوى فاعلية الذات الأکاديمية، ولم تظهر النتائج أثرًا للاستراتيجية في الجانب الأدائي لمهارات البرمجة بلغة Visual Basic 8.Net لدى طلاب مجموعة البحث. The current study aimed at investigating the effectof digital worked-examples on achievement, reducing the cognitive load resulting from learning programming, and raising the level of academic self-efficacy among educational-technology departments students with a background in humanities at the Faculty of Specific Education, Minia University during the summer vacation of the academic year 2019-2020. The content and learning tasks were presented on a closed Facebook group. To achieve the objectives of the study, the two researchers adopted the semi-experimental method. The sample of the study consisted of fifty-six (male and female) 2nd-year students with a background in humanities from the Department of Educational Technology. The research instruments included an achievement test of the cognitive aspect of programming skills in Visual Basic 8. Net, a card of evaluating the experimental-group students’ projects, the cognitive load scale, and the academic self-efficacy scale. The achievement test and the academic self-efficacy scale were applied before learning programming and the four research instruments were applied after learning programming. Results show that the digital worked-examples strategy led to improving the cognitive achievement of Visual Basic 8.Net programming skills, reduced the cognitive load, and enhanced the level of academic self-efficacy, but it has not effected students’ skills in programming using Visual Basic 8.N. | ||||
Keywords | ||||
استراتيجية الأمثلة المحلولة الرقمية; التحصيل; العبء المعرفي; فاعلية الذات الأکاديمية.Digital Worked - Examples Strategy; Achievement; Load Cognitive; Academic Self- Efficacy | ||||
Statistics Article View: 356 PDF Download: 322 |
||||