فاعلية التدريب على مهام نظرية العقل لتنمية الکفاءة الاجتماعية وأثره فى تحسين المهارات الحياتية لدى الأطفال ذوى الإعاقة الفکرية البسيطة | ||||
مجلة الخدمة النفسية | ||||
Article 2, Volume 11, Issue 2, 2018, Page 53-101 PDF (1.92 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jps.2018.16930 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
فاطمة سعید أحمد برکات1; محمد خطاب2 | ||||
1ورئيس قسم علم النفس التربوى والتربية الخاصة بکلية التربية – جامعة 6 أکتوبر | ||||
2کلية الاداب جامعة عين شمس | ||||
Abstract | ||||
هدفت الدراسة إلى التعرف على فعالية البرنامج التدريبي القائم على مهام نظرية العقل في تنمية الکفاءة الاجتماعية والمهارات الحياتية لدى الأطفال ذوى الإعاقة الفکرية البسيطة، وقد طبقت الدراسة على عينة قوامها (20) من الأطفال ذوي الإعاقة الفکرية، والذين تم تقسيمهم إلى مجموعتين إحداهما تجريبية وعددها (10) أطفال، والأخرى ضابطة قوامها (10) أطفال، واشتملت أدوات الدراسة على مقياس مهام نظرية العقل، ومقياس الکفاءة الاجتماعية، ومقياس المهارات الحياتية، والبرنامج التدريبي القائم على مهام نظرية العقل وجميعها من إعداد الباحثة، وأسفرت النتائج عن وجود فروق دالة إحصائيا بين القياسين القبلي والبعدي لدي المجموعة التجريبية في الکفاءة الاجتماعية والمهارات الحياتية لصالح القياس البعدي، ووجود فروق دالة إحصائيا بين المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية في الکفاءة الاجتماعية والمهارات الحياتية بعد تطبيق البرنامج لصالح المجموعة التجريبية، ولم توجد فروق بين القياسين البعدي والتتبعي للمجموعة التجريبية مما يدل على استمرارية أثر البرنامج في تحسين الکفاءة الاجتماعية والمهارات الحياتية. الکلمات المفتاحية: مهام نظرية العقل – الکفاءة الاجتماعية – المهارات الحياتية - الإعاقة الفکرية البسيطة. Effectiveness of Training on Theory of Mind Tasks to Develop Social Competence and Its Effect on Improving Life Skills among Children with Mild Mental Retardation Fatma S. A. Barakat Muhammad Khattab Abstract The aim of this study was to investigate the effectiveness of training on theory of mind tasks in improving social competency and life skills among children with mild mental retardation. This study was conducted on (20) children with mild mental retardation. They were randomly divided into an experimental group and a control one; each of which consisted of (10) subjects. To collect data, Theory of Mind Tasks, Social Competence and Life Skills Scales were all prepared and further used. Additionally, the theory of mind tasks based program was built and carried out. The results indicated that there were statistically significant differences between the mean scores attained by the experimental group on the pre- and post-tests of social competence and life skills in favor of the post one. There were statistically significant differences between the mean scores attained by the experimental and control groups on the post-test of social competence and life skills in favor of the experimental group. There were no statistically significant differences between the mean scores attained by the experimental group on the post- and follow-up tests of social competence and life skills. Hence, support for the durability of intervention effects over time were demonstrated. Limitations of the current research and suggestions for further studies were discussed. Keywords: theory of mind tasks – social competence – life skills – mild mental retardation. | ||||
Keywords | ||||
نظرية العقل الکفاءة الاجتماعية; تحسين المهارات الحياتية الأطفال; ذوى الإعاقة الفکرية | ||||
Statistics Article View: 375 PDF Download: 1,838 |
||||