فعالية برنامج إرشادي عقلاني انفعالي في خفض الشعور بوصمة الذات وأثره على التوکيدية لدى المراهقين المعاقين حرکيًا | ||||
مجلة تطوير الأداء الجامعى | ||||
Article 2, Volume 12, Issue 1 - Serial Number 25, October 2020, Page 31-65 PDF (545.94 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jpud.2021.170360 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
کريم عسران | ||||
8 Seeh Kriayah Bani Yas Abu Dhabi UAE | ||||
Abstract | ||||
الملخص العربى : استهدف البحث التحقق من فعالية برنامج إرشادي عقلاني انفعالي في خفض الشعور بوصمة الذات وأثره على التوکيدية لدى عينة من المراهقين حرکيًا. تکونت عينة البحث من (14) طالبًا وطالبة من المراهقين المعاقين حرکيًا، وتراوحت أعمارهم الزمنية ما بين (14- 17) عامًا بمتوسط حسابي (15.11) وانحراف معياري (0.956)، وتم توزيعهم عشوائيًا على مجموعتين (تجريبية وضابطة) وقوام کل مجموعة (7) طلاب وطالبات. وتمثلت أدوات الدراسة في مقياس وصمة الذات ومقياس التوکيدية والبرنامج الإرشادي العقلاني الانفعالي (إعداد الباحث). وأسفرت نتائج البحث عن: وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة على أبعاد مقياس وصمة الذات لصالح المجموعة التجريبية عدا بعد الرفض الاجتماعي المدرک، وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس وصمة الذات لصالح القياس البعدي عدا بعد الرفض الاجتماعي المدرک، عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتابعي على أبعاد مقياس وصمة الذات، وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في القياس البعدي على مقياس التوکيدية لصالح المجموعة التجريبية، وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات القياسين القبلي والبعدي لدى المجموعة التجريبية على مقياس التوکيدية لصالح القياس البعدي عدا بعد التعبير عن الآراء والمشاعر، عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتابعي على أبعاد مقياس التوکيدية عدا بعد التعبير عن الآراء والمشاعر لصالح القياس البعدي. الملخص الانجليزى : This study aims to test the effectiveness of a rational emotional counseling program to reduce self-stigma feeling and its effect on assertiveness among hard physically handicapped adolescents. The study sample consists of (14) male and female students whose age ranged between (14- 17) years with mean (15.11) and SD (0.956) and scored the highest quartile on the scale of self-stigma, and the lowest quartile on the scale of assertiveness. The study sample is divided randomly into two groups: experimental (7), controlling (7). The study results are: There are statistically significant differences between the mean ranks of the experimental and the control groups on the dimensions of the self-stigma scale for the experimental group except the perceived social rejection, there are statistically significant differences between the mean ranks of the experimental group in the pre and post tests on the scale of self-stigma except the perceived social rejection, there’s no statistically significant differences between the mean ranks of the experimental group in the post and sequences tests on the scale of self-stigma, there are statistically significant differences between the mean ranks of the experimental and the control groups on the dimensions of the assertiveness scale for the experimental group, there are statistically significant differences between the mean ranks of the experimental group in the pre and post tests on the scale of assertiveness except expressing opinions and feelings and there’s no statistically significant differences between the mean ranks of the experimental group in the post and sequences tests on the scale of assertiveness except expressing opinions and feelings for the post test. | ||||
Keywords | ||||
البرنامج الإرشادي العقلاني الانفعالي- وصمة الذات- التوکيدية- المراهقين المعاقين حرکيًا Rational Emotional Counseling Program; Self-Stigma; Assertiveness; Physically Handicapped Adolescents | ||||
Statistics Article View: 276 PDF Download: 305 |
||||