البنية الحکائية في "الحکايات الملافيق"لابن سودون البشبغاوي 810هـ، ت 868 ه | ||||
مجلة کلية اللغة العربية بإتاى البارود | ||||
Article 11, Volume 34, Issue 1, April 2021, Page 615-703 PDF (1.41 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jlt.2021.173195 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
فرج علام | ||||
قِسْم الأدب القديم، کلية الآداب، الوادي الجديد، مِصْر . | ||||
Abstract | ||||
تتناول هذه الدراسة بالبحث بنية الحکاية في "الحکايات الملافيق" لابن سودون البشبغاوي، وهي تقع ضمن ديوانه (نزهة النفوس ومضحک العبوس)، وقد تناولت في سبيل ذلک مدخلا حول شيوع السرد في تراثنا العربي، ومدى ارتباط الشخصية المصرية بالفکاهة والظروف التي أسهمت في ذلک الارتباط؛ لکون الحکايات الملافيق تعمد بشکل أساسي إلى الفکاهة (وهذا يتجلى من عنوان الديوان نفسه)، وعلاقة ابن سودون بالفکاهة ومدى ارتباطها بظروف عصره والدور الذي کانت تؤديه حينها، ثم تناولت عناصر الفکاهة التي تجلت في الحکايات من خلال المفارقة التي تجلت بصور مختلفة مثل: الخلط في القيم والمفاهيم، والقياس الخاطئ، الحرکة البهلوانية، والتلاعب بالألفاظ مع وحدة المعنى وبساطته (المعنى الالتفافي)، والتهويل في العدد، والصور المتخيلة. ثم تناولت عناصر البنية السردية: الراوي والمروي له والمروي، ثم الزمان والمکان في الحکايات، ثم عمدت إلى أبرز ظواهر لغة الحکايات التي تجلت فيها مثل: فصاحة اللغة وبساطتها، وتوظيف أدوات الشرط، وتتابع الأفعال، والقدرة على التصوير، وتضمين القرآن في بعض الحکايات وکذلک الحديث النبوي الشريف، وتوظيف بعض أبيات الشعر. The narrative structure in "The Tales of the Malafiq" by Ibn Sudun al-Bashboghawi 810 AH, d. 868 AH Faraj Ahmed Salem Allam. Department of Old Literature, Faculty of Arts, New Valley, Egypt. E-mail: faragallam@art.nvu.edu.eg Abstract:This study examines the structure of the tale in "al-H’kayat al-Malafiq" by Ibn Soudoun al-Bashboghawi (810-868 AH), which belongs to his poetry book "Nuzhat al-Nfous W Madh'ak al-O'bous”. Since "al-H’kayat al-Malafiq", is primarily based on humour, which is evident from the book title (translated as The Picnic of the Souls and The Laughter of Frowning), the study starts with an introduction to the prevalence of narration in our Arab heritage, and the extent to which the Egyptian personality is associated with humour and the circumstances that contributed to that association. Then, the study analyses the elements of humour in the tales, which were manifested through the paradox and irony in different forms such as: mixing values and concepts, erroneous analogy, acrobatic movement, and manipulation of words while preserving the meaning (the circumferential/indirect meaning), exaggeration in numbers, and imagined images. Afterwards, the narrator and the one who was narrated to in the tales along with time and space elements are addressed. Finally, the study proceeds to address some of the most prominent stylistic phenomena that were evident in the tales such as the eloquence and simplicity of the language, the employment of condition tools, the inclusion of the Qur’an in some tales as well as the prophetic Hadith, and poetry. | ||||
Keywords | ||||
الحکايات الملافيق، الفکاهة، المفارقة، الضحک، الراوي والمروي عليه، الزمان والمکان، السمات الأسلوبية. Fairy tales; Humor; Irony; Laughter; Narrator and Narrator; Time and place; Stylistic features. | ||||
References | ||||
| ||||
Statistics Article View: 639 PDF Download: 256 |
||||