وحدة مقترحة في الأحياء قائمة على التکامل بين العلوم والتکنولوجيا والهندسة والرياضيات (STEM) لتنمية التحصيل الدراسي ومهارات الاستقصاء العلمي لدى طلاب الصف الأول الثانوي | ||||
مجلة کلية التربية. بنها | ||||
Article 7, Volume 31, Issue 123 - Serial Number 5, July 2020, Page 317-348 PDF (613.71 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jfeb.2020.173949 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
سهام محمد أبو الفتوح شعيرة | ||||
کلية التربية - جامعة بنها | ||||
Abstract | ||||
استهدف البحث الحالى تعرف فاعلية وحدة مقترحة في الأحياء قائمة على التکامل بين العلوم والتکنولوجيا والهندسة والرياضيات (STEM) في تنمية التحصيل الدراسي ومهارات الاستقصاء العلمي لدى طلاب الصف الأول الثانوي، ولتحقيق هذا الهدف تم إعداد کتاب الطالب ودليل المعلم للوحدة واختبار تحصيلي واختبار مهارات الاستقصاء العلمي، وتکونت مجموعة البحث من (80) طالبة بالصف الأول الثانوي قسمت إلى مجموعتين مجموعة ضابطة عددها (41) طالبة، ومجموعة تجريبية عددها (39) طالبة، وبتطبيق أدوات البحث قبليًا وبعديًا على مجموعة البحث، توصلت نتائج البحث إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة الضابطة ودرجات طالبات المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي ککل وفي مستوياته الفرعية لصالح طالبات المجموعة التجريبية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة الضابطة ودرجات طالبات المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي لاختبار مهارات الاستقصاء العلمي ککل وفي مهاراته الفرعية لصالح طالبات المجموعة التجريبية. A Suggested Unit in Biology Based on The Integration Between Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM) for Developing The First-Grade Secondary Stage Students' Achievement and Scientific Inquiry Skills Abstract The present research aimed at examining the effectiveness of a suggested unit in biology based on the integration between science, technology, engineering and mathematics (STEM) for developing the first-grade secondary stage students' achievement and scientific inquiry skills. In order to achieve the study objective, a student's book , teacher's handbook, an achievement test and scientific inquiry skills scale have been developed. The sample consisted of 80 female students in the first-grade secondary stage. It has been divided into two groups: Control (n = 41) and experimental (n =39). The study tools were administered before and after experimentation of the suggested unit. The following findings have been reached: 1) There are statistically significant differences at (0.01) between the scores means of the control group female students and those of the experimental group female students in the post-application of the achievement test, in favour of the experimental group. 2) There are statistically significant differences at 0.01 between the scores means of the control group female students and those of the experimental group female students in the post-application of the scientific inquiry skills scale, in favour of the experimental group. | ||||
Keywords | ||||
الکلمات المفتاحية: التکامل بين العلوم والتکنولوجيا والهندسة والرياضياتSTEM – التحصيل الدراسي – مهارات الاستقصاء العلمي. Keywords : Integration betwee; technology; engineering and mathematics (STEM) - STEM education - achievement in biology - scientific inquiry skills | ||||
Statistics Article View: 228 PDF Download: 177 |
||||