برنامج مقترح قائم على استخدام القصص الإلکترونية التفاعلية لتنمية الطلاقة اللغوية ومهارات التفکير التخيلي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية | ||||
مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية | ||||
Article 19, Volume 15, Issue 10, July 2021, Page 829-917 PDF (15.5 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jfust.2021.93373.1451 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
سامية محمد محمود | ||||
کلية التربية - جامعة الفيوم | ||||
Abstract | ||||
هدف هذا البحث إلى: بناء برنامج مقترح قائم على استخدام القصص الإلکترونية التفاعلية لتنمية الطلاقة اللغوية ومهارات التفکير التخيلي لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي ، وتحددت مشکلة البحث في: تدني مستوى تلاميذ المرحلة الابتدائية في بعض القدرات الإبداعية وبخاصة الطلاقة اللغوية ومهارات التفکير التخيلي الأمر الذي يستلزم تنمية هذه القدرات بتوظيف الأساليب التکنولوجية الحديثة ذات الفاعلية کالقصص الإلکترونية ، وقد اعتمد البحث على کل من المنهج الوصفي التحليلي في مسح الدراسات السابقة وعرض الإطار النظري، وفي إعداد أدوات البحث، والمنهج التجريبي في إجراء التجربة ، حيث تم إجراء التجربة على مجموعة بحثية بلغت (25) تلميذًا من تلاميذ الصف السادس الابتدائي . وللوصول إلى حل مشکلة البحث تم اتباع مجموعة من الخطوات لعل من أهمها: إعداد قائمة بمهارات الطلاقة اللغوية ، وأخرى بمهارات التفکير التخيلي المناسبة لتلاميذ الصف السادس الابتدائي ، کما تم تحديد أسس بناء البرنامج المقترح القائم على استخدام القصص الإلکترونية التفاعلية ، وتحديد مکوناته ، ولقياس فاعلية البرنامج تم إعداد أدوات القياس والتي تمثلت في: اختبار مهارات الطلاقة اللغوية، واختبار مهارات التفکير التخيلي، هذا ، وقد تم تطبيق أداتي البحث تطبيقًا قبليًا على مجموعة البحث،ثم تدريس البرنامج القائم على استخدام القصص الإلکترونية التفاعلية،ثم تمت إعادة تطبيق الأداتين على مجموعة البحث تطبيقًا بعديًا ورُصدت النتائج وتم معالجتها إحصائيًا.وبحساب نسبة الکسب المعدل لبلاک ودلالتها أکدت النتائج أن البرنامج المقترح القائم على استخدام القصص الإلکترونية التفاعلية يتصف بدرجة کبيرة من الفاعلية في تنمية مهارات الطلاقة اللغوية والتفکير التخيلي لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي . الکلمات المفتاحية : القصص الإلکترونية التفاعلية ، الطلاقة اللغوية ، التفکير التخيلي . | ||||
Keywords | ||||
القصص الإلکترونية; الطلاقة; التفکير التخيلي | ||||
Full Text | ||||
A proposed program based on the use of interactive electronic stories for developing primary school students’ language fluency and imaginative thinking skills Abstract: The current research aimed at building a proposed program based on using interactive electronic stories for developing language fluency and imaginative thinking skills for primary sixth graders. The research problem was identified in: the low level of primary school students in some creative abilities, especially language fluency and imaginative thinking skills, which requires the development of these capabilities through employing effective modern technological methods such as electronic stories. The research has relied on both the analytical descriptive approach in surveying previous studies, presenting the theoretical framework, as well as in preparing the research tools, and the experimental approach in conducting the experiment. The experiment was conducted on a research group that consisted of (25) students at the sixth grade of primary school. In addition, in order to reach a solution to the research problem, a number of steps were followed, perhaps the most important of which are: preparing a list of language fluency skills, and another with the appropriate imaginative thinking skills for the sixth graders. The foundations for building the proposed program based on the use of interactive electronic stories were also identified, in addition to identifying its components. The measurement tools were prepared to measure the effectiveness of the program, which included a language fluency skills test, and an imaginative thinking skills test. The two research tools were pre-administered to the research group, then teaching the program based on the use of interactive electronic stories was implemented, then the two tools were re-administered to the research group after treatment. The results were reached and processed statistically. By calculating the adjusted earnings percentage for Black and its significance, the results confirmed that the proposed program based on the use of interactive electronic stories is highly effective in developing language fluency and imaginative thinking skills for the research group six grader students. Accordingly, the research presented a set of recommendations and suggestions for upcoming research based on the results. Keywords: Interactive Electronic Stories, Language Fluency, Imaginative Thinking. | ||||
Statistics Article View: 444 PDF Download: 491 |
||||