الاضطرابات السلوکية الخارجية والداخلية وعلاقتها بالإساءة العاطفية لدى طلبة المرحلة المتوسطة بمدينة الباحة Externalizing and Internalizing Behavior Disorders and their Relationship to Emotional Abuse among Students Middle School in Al Baha city | ||||
مجلة التربية الخاصة والتأهيل | ||||
Article 5, Volume 12, Issue 43.1, July 2021, Page 115-148 PDF (703.32 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/sero.2021.208691 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
نجـــلاء محمـــود الحبشـــي | ||||
أستـــاذ الـــتربيـــة الخـــاصـــة المشـــارک کليـــة الـــتربيـــة- جـــامعـــة البـــاحـــة | ||||
Abstract | ||||
هدفت الدراسة لتحديد معدلات انتشار الاضطرابات السلوکية الخارجية والداخلية ودور الإساءة العاطفية في التنبؤ بها لدى طلبة المرحلة المتوسطة, والتعرف على الفروق في الاضطرابات السلوکية الخارجية والداخلية والتعرض للإساءة العاطفية والتي تعزى إلى متغير النوع. أجريت الدراسة على عينة بلغت (153)، منهم (73) طالباَ، و(80) طالبة، بالمرحلة المتوسطة بمدينة الباحة. تم استخدام مقياسين: الأول الاضطرابات السلوکية الخارجية والداخلية من إعداد الباحثة, والثاني الإساءة العاطفية ترجمة الباحثة. تتبع الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي. أوضحت النتائج أن معدل انتشار الاضطرابات السلوکية الخارجية بلغ تکراره (36) بنسبة (23.52%), أما الاضطرابات السلوکية الداخلية فبلغ تکراره (35) بنسبة (22.87%). وبلغ متوسط درجة التعرض للإساءة العاطفية (1.41) وهو يقابل الدرجة لا ينطبق. ومن خلال نتائج تحليل الانحدار يتضح إمکانية التنبؤ بالاضطرابات السلوکية الخارجية من خلال الاعتماد على درجات بُعدي التوقعات المبالغ فيها والتخويف، أما الاضطرابات السلوکية الداخلية فيمکن التنبؤ بها من خلال درجات بُعدي السيطرة الزائدة والتخويف والدرجة الکلية للإساءة العاطفية. کما اتضح من النتائج وجود فروق ذات دلالة احصائية بين الذکور والإناث بالمرحلة المتوسطة في بعض أبعاد الاضطرابات السلوکية الخارجية والدرجة الکلية لصالح الذکور، وعدم وجود فروق بين الذکور والإناث بالمرحلة المتوسطة في الدرجة الکلية والأبعاد الفرعية للإساءة العاطفية. Study aimed to identify the prevalence rates of externalizing & internalizing Behavior Disorders and its correlation with emotional abuse, the differences according gender variable. The sample consisted of (153) Middle School Students, (73) were male and (80) were female. Two scale were used: internalizing & externalizing behavior disorders researcher’s preparation, and emotional abuse translated by researcher. The research follows the correlational descriptive approach. Results revealed that the prevalence of the externalizing behavior disorders frequency was (36) by (23.52%), and internalizing behavior disorders was (35), by (22.87%). The overall score mean on the emotional abuse scale was (1.41), which corresponds to the score (not applicable). Multi regression analysis show that the externalizing behavior disorders can be predicted by relying on the degrees of the dimensions: exaggerated expectations and intimidation. and for internalizing behavior disorders, through the dimensions of excessive control, intimidation and the total degree. There are statistically significant differences in some dimensions of externalizing behavior disorders in favor of males, there is no differences in emotional abuse. | ||||
Keywords | ||||
الاضطرابات السلوکية الخارجية والداخلية; الاساءة العاطفية; المرحلة المتوسطة | ||||
Statistics Article View: 286 PDF Download: 243 |
||||