أثر استخدام التعلم السريع على التحصيل وبقاء أثر التعلم والإبداع في الرياضيات لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية The Effect of Utilizing Accelerated Learning on Achievement, Learning Retention and Mathematical Creativity of Prep stage Students. | ||||
مجلة تربويات الرياضيات | ||||
Article 3, Volume 24, Issue 11, October 2021, Page 49-95 PDF (1.58 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/armin.2021.221585 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
إسلام محمد عبدالفتاح عبدالمعطي | ||||
معلم أول رياضيات بمدرسة الشهيد صلاح سليم صبح الثانوية المشترکة | ||||
Abstract | ||||
هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة أثر استخدام التعلم السريع على التحصيل وبقاء أثر التعلم والإبداع في الرياضيات لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية، وتکونت عينة الدراسة من (60) تلميذاً وتلميذة من تلاميذ الصف الثاني الإعدادي وتم تقسيمها إلى مجموعتين إحداهما تجريبية تکونت من (30) تلميذاً وتلميذة (تُدَرس باستخدام التعلم السريع)، والأخرى الضابطة تکونت من (30) تلميذاً وتلميذة (تدرس باستخدام الطريقة المعتادة)، وتضمنت المعالجة التجريبية: إعادة صياغة وحدتي "المساحات" و"عکس نظرية فيثاغورث ونظرية إقليدس" من أجل تدريسها لتلاميذ المجموعة التجريبية باستخدام التعلم السريع، کما تضمنت أدوات الدراسة اختبارين: أحدهما اختبار تحصيلي في وحدتي "المساحات" و"عکس نظرية فيثاغورث ونظرية إقليدس" والثاني اختبار في مهارات الإبداع في الرياضيات وتم تطبيقهما على المجموعتين قبلياً (للتأکد من تکافؤ المجموعتين) وبعدياً (لتحديد دلالة الفرق بين متوسطات درجات المجموعتين الضابطة والتجريبية)، وکانت نتائج الدراسة تفوق تلاميذ المجموعة التجريبية (الذين درسوا باستخدام التعلم السريع) على تلاميذ المجموعة الضابطة (الذين درسوا بالطريقة المعتادة). وتوصلت الدراسة إلى وجود أثر کبير لاستخدام التعلم السريع على التحصيل وبقاء أثر التعلم والإبداع في الرياضيات لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي The current study aimed to know the effect of using accelerated learning on achievement and the survival of the effect of learning and creativity in mathematics among middle school students.The sample consisted of (50) students in Second prep stage, they are divided in two groups: one experimental group is (25) students (which studies with The Accelerated learning) and the other This Study aimed to investigate the effect of using Accelerated learning for developing Mathematical Achievement, Retention and Mathematical Control group is (25) students (which studies with the usual syllabi). Experimental processing materials included: The experimental treatment included: reformulating the units "Areas" and "Reversing the Pythagorean Theorem and Euclid's Theorem" in order to teach them to the students of the experimental group using rapid learning. The study tools also included two tests: Test of Mathematical Achievement, and test of Mathematical Creative skills .They were applied pre on two groups (to ensure the equivalence of the two groups) and applying them post (To determine significant difference between the mean score of the experimental group and the control group),The results of the study were superior to the experimental group students (which studies with The Accelerated learning) over the control group students (which studies with the usual syllabi). The Study found there were a significant effect of using Accelerated learning on developing Mathematical Achievement, Retention and Mathematical Creative skills among second prep stage students. | ||||
Statistics Article View: 285 PDF Download: 333 |
||||