" التنظيم الذاتى للانفعالات وعلاقته بجودة الحياة لدى تلاميذ المرحلة الاعدادية " " Self – regulation of Emotions and It's Relation to the Quality of life among Preparatory stage students " | ||||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||||
Article 10, Volume 25, Issue 9.1, September 2019, Page 13-50 PDF (999.07 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsu.2019.224142 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
منة الله ابراهيم عبد الوهاب ابراهيم* 1; نجيبة أحمد الخضرى* 2; أحمد على بديوى* 3 | ||||
1باحثة بمرحلة دکتوراه قسم صحة نفسية کلية التربية – جامعة حلوان | ||||
2أستاذ الصحة النفسية کلية التربية - جامعة حلوان | ||||
3استاذ الصحة النفسية کلية التربية - جامعة حلوان | ||||
Abstract | ||||
ملخص البحث هدف البحث إلى التعرف على العلاقة بين التنظيم الذاتى للانفعالات وجودة الحياة لدى عينة من تلاميذ المرحلة الإعدادية ؛ وتکونت عينة البحث من (70 ) تلميذ وتلميذة من تلاميذ المرحلة الاعدادية وتراوحت أعمارهم بين 13 -15 سنة ؛ ولقد تم تطبيق مقياس جودة الحياة من إعداد أيات سليم ومقياس التنظيم الذاتى للانفعالات من إعداد الباحثة ؛ ولقد توصلت الباحثة إلى وجود علاقة دالة إحصائياً بين درجات تلاميذ المرحلة الإعدادية فى الأداء على مقياس التنظيم الذاتى للانفعالات وأبعاده : ( إعادة التقييم ؛ الاجترار ؛ لوم الذات ؛ لوم الآخرين ؛ الکارثية ؛ إعادة الترکيز الإيجابى ؛ إعادة الترکيز على التخطيط ؛ القبول ) ودرجاتهم على مقياس جودة الحياة وأبعاده : ( الحالة الصحية ؛ الرضا عن الحياة ؛ السعادة والتفاؤل ؛ العلاقات الاجتماعية ؛ الاستقلالية وتقبل الذات ) لدى عينة من تلاميذ المرحلة الإعدادية ؛ توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطى درجات الذکور والإناث فى بعض أبعاد مقياس التنظيم الذاتى للانفعالات (إعادة التقييم ؛ الاجترار ؛ لوم الآخرين ؛ إعادة الترکيز الإيجابى) ؛ توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطى درجات الذکور والإناث فى بعض أبعاد مقياس جودة الحياة (السعادة والتفاؤل ؛ الاستقلالية وتقبل الذات ) . SUMMARY The study aimed to identify the relationship between the quality of life and the self-regulation of emotions among middle School students ,The study sample consisted of male and female students from the middle school pupils from 13 to 15 years , It has been applied self – regulation of emotions scale Prepared by the researcher and quality of life scalePrepared by Ayat Sleem , The researcher has reached :There is a statistically significant relationship between Secondary school pupils's scores on performance on the self-regulation of emotions scale and it'ssub-dimensions: (reevaluation, recruiting, self-blame, blaming others, the disastrous, re-focus positive, re-focus on planning,admission), and their scores on the quality of life standard and its dimensions (Health status , Satisfaction with life , Happiness and optimism , Social relations , Independence and self-acceptance) ; There are statistically significant differences between the average scores of males and females in some dimensions of the measure of quality of life ( happiness ,optimism, independence ) ; There are statistically significant differences between the average scores of males and females in some dimensions of the self- regulation of emotions ( reevaluation , accept self | ||||
Statistics Article View: 105 PDF Download: 117 |
||||