التنظيم الانفعالي وعلاقته بالصمود النفسي لدى طلبة المرحلة الثانوية Emotional organization and its relationship to psychological resilience among high school students | ||||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||||
Article 23, Volume 25, Issue 10.3, October 2019, Page 123-162 PDF (2.36 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsu.2019.225746 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
سحر صلاح الدين محمد* 1; احمد على بديوى* 2; وفاء محمد عبدالجواد 2 | ||||
1باحثة دکتوراه کلية التربية جامعة حلوان | ||||
2استاذ الصحة النفسية کلية التربية جامعة حلوان | ||||
Abstract | ||||
هدف البحث إلى الکشف عن العلاقة بين التنظيم الانفعالي والصمود النفسي لدى طلبة المرحلة الثانوية ،و الکشف عن أداء طلاب المرحلة الثانوية على مقياس الصمود النفسي بمعلومية الدرجة على مقياس التنظيم الانفعالي، والکشف عن الفروق بين متوسطي درجات طلاب المرحة الثانوية الذکور والإناث في مقياس التنظيم الانفعالي وأبعاده الفرعية (لوم النفس، التقبل، الاجترار، إعادة الترکيز الإيجابي، الترکيز على الخطط، إعادة التقييم الإيجابي، وضع الأمور في نصابها، التهويل، لوم الآخرين)، والکشف عن الفروق بين متوسطي درجات طلاب المرحة الثانوية الذکور والإناث في مقياس الصمود النفسي وأبعاده الفرعية (الثبات الانفعالي-التقبل الإيجابي للتغير-التفکير الآمل-الکفاءة الاجتماعية). وتکونت عينة البحث من (100) طالب وطالبة من طلاب المرحلة الثانوية، وذلک بواقع (50 ذکور-50 إناث)، وتراوحت أعمارهم ما بين (15-19) عام، وبمتوسط عمري (16.47) عام وانحراف معياري (0.948). وطبقت الباحثة - مقياس التنظيم الانفعالي (إعداد Garnefski & Kraaij, 2007،ترجمة وإعداد محمد جاسر، 2018). - مقياس الصمود النفسي لدى طلاب المرحلة الثانويةإعداد: فاطمة الزهراء المصري، 2016) أظهرت نتائج الدراسة وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيًا بين التنظيم الانفعالي والصمود النفسي لدى طلاب المرحلة الثانوية، يمکن التنبؤ بأداء طلاب المرحلة الثانوية على مقياس الصمود النفسي بمعلومية الدرجة على مقياس التنظيم الانفعالي ،عدم وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات طلاب المرحة الثانوية الذکور والإناث في مقياس التنظيم الانفعالي وأبعاده الفرعية (لوم النفس، التقبل، الاجترار، إعادة الترکيز الإيجابي، الترکيز على الخطط، إعادة التقييم الإيجابي، وضع الأمور في نصابها، التهويل، لوم الآخرين)، عدم وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات طلاب المرحة الثانوية الذکور والإناث في مقياس الصمود النفسي وأبعاده الفرعية (الثبات الانفعالي-التقبل الإيجابي للتغير-التفکير الآمل-الکفاءة الاجتماعية). The aim of the research is to reveal the relationship between emotional organization and psychological resilience among high school students, and to reveal the performance of secondary school students on the psychological resilience scale with degree information on the emotional organization scale, and to detect the differences between the average scores of male and female secondary school students in the emotional organization scale and its dimensions Sub (self-blame, acceptance, rumination, positive re-focus, focus on plans, positive re-evaluation, setting things right, intimidation, blaming others), and revealing the differences between the average grades of male and female high school students in the highness scale Psychological and sub-dimensions (stability and emotional acceptance-positive change-thinking hope-social efficiency). The research sample consisted of (100) male and female students from the secondary stage, by (50 males - 50 females), and their ages ranged between (15-19) years, with an average age of (16.47) years and a standard deviation (0.948). The researcher applied Emotional Organization Scale (Prepared by Garnefski & Kraaij, 2007, translated and prepared by Muhammad Jasser, 2018). The psychological resilience scale for high school students (Prepared by: Fatima Al-Zahraa Al-Masry, 2016) The results of the study showed a statistically significant correlation between the emotional organization and psychological resilience of secondary school students, the performance of secondary school students on the psychological resilience scale can be predicted by the degree of knowledge on the scale of the emotional organization scale, the absence of a statistically significant difference between the mean scores of male and female high school students in a scale Emotional organization and its sub-dimensions (self-blame, acceptance, rumination, positive refocus, focus on plans, positive reassessment, setting things right, intimidation, blaming others), no statistically significant difference between the average grades of students RHA secondary males and females in the psychological resilience scale and sub-dimensions (stability and emotional acceptance-positive change-thinking hope-social efficiency | ||||
Keywords | ||||
التنظيم الانفعالي; الصمود النفسيemotional organization - psychological resilience | ||||
Statistics Article View: 427 PDF Download: 333 |
||||