القدرة التنبؤية للتسامي بالذات في الرفاه النفسي لدى معلمي ومعلمات التعليم العام بمکة المکرمة | ||||
مجلة کلية التربية بالمنصورة | ||||
Article 5, Volume 117, Issue 1, January 2022, Page 257-327 PDF (868.21 K) | ||||
Document Type: مقالات أدبیة وتربویة | ||||
DOI: 10.21608/maed.2022.228283 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
سالم بن محمد المفرجي | ||||
Abstract | ||||
الملخص: هدف البحث إلى التعرف على مستوى کل من الرفاه النفسي، وتسامي الذات لدى المعلمين والمعلمات بمکة المکرمة،والکشف عن الفروق بين متوسطات درجات عينة البحث في کل من الرفاه النفسي وتسامي الذات، في ضوء متغيرات الجنس والتخصص، وسنوات الخبرة والکشف عن العلاقة بين متغيرات الرفاه النفسي وتسامي الذات وإمکانية التنبؤ بالرفاه النفسي من خلال تسامي الذات لدى عينة البحث. واستخدم الباحث المنهج الوصفي، وتکونت عينة البحث من 874من المعلمين والمعلمات بمکة المکرمة، واستخدم الباحث کلًّا من مقياس الرفاه النفسي، ومقياس تسامي الذات، من إعداد الباحث، وتوصل البحث إلى نتائج أشارت إلى وجود مستوى مرتفع في کل من الرفاه النفسي، وتسامي الذات، لدى عينة البحث،ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الرفاه النفسي لدى عينة البحث تبعا لاختلاف الجنس، في الدرجة الکلية وثلاثة أبعاد وهي: البعد الأول (الأفکار الإيجابية)، والبعد الثاني (النمو والتطور النفسي)، والبعد الثالث (الهدف من الحياة)، والفروق في اتجاه الإناث. ووُجدتْ فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الرفاه النفسي لدى عينة البحث تبعا لاختلاف التخصص، في الدرجة الکلية والبعد الخامس (التمکن البيئي)، والفروق في اتجاه التخصص الأدبي. وإلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الرفاه النفسي لدى عينة البحث تبعا لاختلاف سنوات الخبرة، ما عدا البعد الثاني (النمو والتطور النفسي).ووُجدتْ فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى تسامي الذات لدى عينة البحث تبعا لاختلاف الجنس، في الدرجة الکلية واثنان من الأبعاد وهما: الثالث (القيم) والبعد الرابع (إدراک معنى الحياة)، والفروق في اتجاه الإناث. وتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى تسامي الذات لدى عينة البحث تبعا لاختلاف التخصص، في الدرجة الکلية والبعد الأول (فهم الذات)، والبعد الثاني (التفاعل الإيجابي مع الآخرين)، والبعد الرابع (إدراک معنى الحياة)، والفروق في اتجاه التخصص الأدبي، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى تسامي الذات لدى عينة البحث تبعا لاختلاف سنوات الخبرة. وجود علاقة ارتباطية موجبة وذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين مستوى الرفاه النفسي وتسامي الذات لدى عينة البحث سواء على مستوى الأبعاد أو الدرجة الکلية. وجود تأثير ومساهمة نسبية کبيرة وذات دلالة إحصائية للمتغيرات المستقلة (أبعاد تسامي الذات) على المتغير التابع (الرفاه النفسي) ومن ثم إمکانية التنبؤ. وبناء على نتائج البحث تم الخروج ببعض التوصيات. الکلمات المفتاحية: الرفاه النفسي، تسامي الذات، المعلمين والمعلمات. Abstract: The aim of this study was to specify the level of psychological well-being and self-transcendence among male and female teachers in Makkah Al-Mokarammah. The study also aimed to identify the differences between the mean scores of the research sample in these areas, in light of the variables of gender, specialization, and years of experience. Furthermore, the research intended to detect the relationship between psychological well-being and self-transcendence and the possibility of predicting psychological well-being through self-transcendence. The researcher had used the descriptive approach to conduct this study. The study sample was formed of 874 male and female teachers from Makkah Al-Mokarammah. To collect data for this research, the researcher had used both the psychological well-being and the self-transcendence scale which were prepared by the researcher himself. The results revealed statistically significant differences in the level of psychological well-being among the study sample according to the differences in sex, in the total degree of three dimensions: which include 1-(positive thoughts),2- (psychological growth and development), and 3- (the goal of life). It was also found that there were differences in the direction of females and that there were statistically significant differences in the level of psychological well-being among the research sample according to the difference in specialization, in the total degree and the fifth dimension of (environmental control), and the differences in the direction of literary specialization. However, it was further revealed that there were no statistically significant differences in the level of psychological well-being among the research sample according to the number of years of experience, except for the second dimension (psychological growth and development). Statistically significant differences were found in the level of self-transcendence of the research sample according to the differences in sex, in the total degree and two other dimensions: which include (values) and (perception of meaning of life), together with the differences in the direction of females. Additionally, some statistically significant differences were revealed in the level of self-transcendence among the research sample according to the difference in specialization, and in the total degree. These differences cover the first dimension (self-understanding), the second dimension (positive interaction with others), the third dimension (perception of the meaning of life), and finally, the differences in the direction of literary specialization. On the other hand, no statistically, significant differences were found in the level of self-transcendence among the research sample, according to the number of years of experience. There is a positive and statistically significant correlation between the level of psychological well-being and self-transcendence among the research sample members at the level of different dimensions or the total degree. There is a significant and statistically significant impact and contribution of the independent variables (dimensions of self-transcendence) on the dependent variable (psychological well-being ) and hence on predictability. Based on the research results, some recommendations were made. Keywords: Psychological well-being, self-transcendence, male and female teachers. | ||||
Keywords | ||||
القدرة التنبؤية للتسامي بالذات في الرفاه النفسي; لدى معلمي ومعلمات التعليم العام بمکة المکرمة | ||||
Statistics Article View: 378 PDF Download: 1,098 |
||||