أثر برنامج قائم على تقنية الواقع المعزز في اکساب مهارة الرسم الفني لطلاب التعليم الصناعي | ||||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||||
Article 4, Volume 28, Issue 3.2, March 2022, Page 29-88 PDF (1.6 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsu.2022.229270 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
دينا ابوعلم احمد رشوان* 1; إيمان حسن زغلول* 2; حازم عبد المنعم قطري* 3; أسماء السيد محمد عبد الصمد* 4 | ||||
1معلمة بمدارس الثانوي الصناعي | ||||
2أستاذ تكنولوجيا التعليم المساعد كلية التربية – جامعة حلوان | ||||
3أستاذ التعليم الصناعي كلية التربية – جامعة حلوان | ||||
4أستاذ تكنولوجيا التعليم المساعد كلية التربية-جامعة حلوان | ||||
Abstract | ||||
يهدف البحث الحالي: إلى معرفة أثر برنامج قائم على تقنية الواقع المعزز في اکساب مهارة الرسم الفني لدى طلاب التعليم الصناعي. وقد تطلب البحث: بناء برنامج قائم الواقع المعزز بهدف اکساب مهارة الرسم الفني بجانبيه المعرفي والأدائي لدى الطلاب، حيث اقتصرت عينة البحث على (30) طالبة في الصف الأول من التعليم الفني. وقد أظهرت نتائج البحث وجود فرق دال إحصائيا عند مستوي (0.05) بين متوسطي درجات الطلاب في التطبيق القبلي والبعدي للاختبار التحصيلي للجانب المعرفي لمهارة الرسم الفني لصالح التطبيق البعدي يرجع لأثر استخدام برنامج الرسم القائم على تقنية الواقع المعزز. وجود فرق دال إحصائيا عند مستوي ( 0.05) بين متوسطي درجات طلاب في التطبيق القبلي والبعدي لبطاقة ملاحظة أداء مهارة الرسم الفني لصالح التطبيق البعدي يرجع لأثر استخدام برنامج الرسم القائم على تقنية الواقع المعزز. The current research aims: To know the effect of a program based on augmented reality technology in acquiring technical drawing skill among industrial education students. The research required: building a program based on augmented reality in order to acquire the skill of technical drawing with its cognitive and performance aspects for students, as the research sample was limited to (30) female students in the first grade of technical education. The results of the research showed that there was a statistically significant difference at the level (0.05) between the mean scores of students in the pre and post application of the achievement test for the cognitive aspect of artistic drawing skill in favor of the post application due to the effect of using the drawing program based on augmented reality technology. The presence of a statistically significant difference at the level (0.05) between the mean scores of students in the pre and post application of the observation card of the technical drawing skill performance in favor of the post application due to the effect of using the drawing program based on augmented reality technology. | ||||
Statistics Article View: 196 PDF Download: 524 |
||||