الممکن والتجاوز والرمز بين الخبرة الصوفية والعلمية فى حياة الشباب المعاصر | ||||
الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية | ||||
Article 14, Volume 41, Issue 2, December 2021, Page 563-604 PDF (887.55 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/bfsa.2021.250718 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
آمال محمد ربيع | ||||
مــدرس الفلسفـــة الإسلاميــــة کلية التربية - جامعة عين شمس - مصر | ||||
Abstract | ||||
الممکن والتجاوز والرمز بين الخبرة الصوفية والعلمية فى حياة الشباب المعاصر أمال محمد ربيع، محمد سيد حسن قسم الفلسفة والاجتماع، کليه التربية، جامعة عين شمس، مصر البريد الإلکتروني: amal_mohamed@edu.asu.edu.eg ملخـــــص تهدف هذه الدراسة للکشف عن البنية المنطقية للتجربة الصوفية وذلک من خلال طرح السؤال المحوري هل من المستطاع نمذجة الخبرة الصوفية التي يمر بها المتصوف؟ بعبارة أخرى هل من الممکن تحويل عملية المکاشفة باعتبارها عملية محورها ممکن الوجود possible existent الى عملية متحققة الوجود Actual existent ؟ فاذا کان الأمر کذلک، کيف يتم عملية تمثيل الموضوع الممکن وکيف تتم عملية البناء، وما هي العمليات العقلية المتضمنة في عملية التمثيل والنمذجة؟ هناک خبرات مکاشفة مر بها المتصوفون – عبر التاريخ ومازال يمرون بها- يزعمون فيها بفيض يکشف لهم أموراً لم تکن في دائرة الوجود الفعلي ولکن بعد عملية الکشف يتحول فيها الموضوع من کونه ممکنا ومحتملا الوجود pure possible existent لکونه موضوعا فعليا actual existent . واذا کانت هذه العملية من البناء تمثل جوهراً للخبرة الصوفية، فان موضوع الخبرة يتوافق مع موضوع الخبرة العلمية –کما تطرحه المثالية البنائية Structural Idealism من حيث إنها عملية عقلية أبستمولوجية يتجاوز الموضوع دائرة ممکن ومحتمل الوجود لدائرة الوجود الفعلي. وهنا تنطوي عملية بناء الخبرة على عملية تشابهه أو ما يعرف رياضيا بمصطلح .Isomorphism في ضوء هذه المماثلة المنطقية Logical Analogy بين الخبرة الصوفية و العلمية سيتم تحليل مفاهيم أساسية کالتجاوز Transcendence و الرمز Symbol وفى ضوء هذا الفهم ستسعى الدراسة لمحاولة نمذجة الموضوع الناتج عن الخبرة الصوفية وتحوله من کونه موضوعا ممکنا لموضوعا واقعا Real object والکشف عن العمليات العقلية المستخدمة في عملية التمثيل representation ذاتها ومقارنتها بنظيرتها في الخبرة العلمية. وفي ضوء هذا الفهم يمکن تحويل ما هو ذاتي الى ما هو موضوعي. فاذا کان أساس عملية البناء واحدا، فيظل السؤال هل يمکن تحويل الذاتي الى موضوعي، وتحويل ما هو سيکولوجي الى ما هو منطقي؟ الکلمات المفتاحية: المثالية البنائية- التشابه- التجاوز- الرمز- المعنى المتولد- التمثل. The possible, the transcendence, and the symbol between mystical and scientific experience In the life of contemporary youth Mohamed Sayed Hassan, Amal Mohamed Rabie Department of Philosophy and Sociology, Faculty of Education, Ain Shams University, Egypt Abstract The aim of the present study is to reveal the logical structure of Sufism experience by raising the central question as the following; is it possible to modeling Sufism experience that pious men pass by? In other words, is it possible to categorize transcendental process as being a possible existence into an actual existence? If it is so, then the question to be asked, how can an object be represented and how possible the process of structure can be done? Finally, what are the characteristics of both scientific and Sufism facts and which epistemological constituent is in charge to form such facts? There are various Sufism experiences that have been encountering by those who are pious and have Sufism background. Those who have such experience claim that there is a form of illumination or revelation exposed upon them by which different objects are not existed in the circle of actual existence turn to be existed after the process of illumination or revelation. In this context, the object that has possible existence turns to have an actual existence. If this is the focal point of Sufism fact formation process, then it matches with the process of scientific fact formation as well- as it is raised and discussed by structural idealism account since it is considered an epistemological process where object is transferred from the circle of possibility into the circle of actuality and real existence. In respect to that understanding, our argument will base on such similarity where it is claimed that Sufism fact and scientific fact, from structural idealism perspective, have a form of what is mathematically called isomorphism. In respect to that analogy, it will be discussed concepts such as transcendence, symbol and structure, respectively; this study seeks to discover the interrelationships between the parts of Sufism fact and tries to modeling it to reflect how the Sufism fact can be transformed from being possible object into being a real and actual object. This will take place by finding out and analyzing processes are used in such transformation and comparing it with its similar scientific fact. In the light of that understanding, it will be argued that what is subjective can be transformed into what is objective, since the base of structure is the same the question to remains to be asked how a subject can be turned to be an object or what is psychological turned to be logical. Key Words:Structural Idealism- Isomorphism- Transcendence- Symbol- Ideal Meaning- Representation. | ||||
Keywords | ||||
التصوف; الروح; مقامات; الشباب; المعاصر. Structural Idealism- Isomorphism- Transcendence- Symbol- Ideal Meaning- Representation | ||||
Statistics Article View: 225 PDF Download: 228 |
||||