الدافعية الأخلاقية في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية لدى طلبة كلية التربية جامعة الفيوم | ||||
مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية | ||||
Volume 15, Issue 15, December 2021, Page 1250-1295 PDF (978.63 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jfust.2021.262615 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
فاطمه محمد محمد على1; مديحه العزبي; مصطفي حفيضة سليمان2; عائشة على رف الله3 | ||||
1قسم علم النفس التربوى کلية التربية جامعة الفيوم | ||||
2کلية التربية جامعة الفيوم | ||||
3جامعة الفيوم - کلية التربية -قسم علم النفس التربوى | ||||
Abstract | ||||
ملخص البحث: يهدف البحث الحالي إلى تَعرُّف الفروق في الدافعية الأخلاقية لدى طلبة الجامعة في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية (النوع، التخصص الدراسي، نوع التعليم، الفرقة الدراسية، المعدل التراكمي)،ولتحقيق ذلك الهدف طُبق مقياس الدافعية الأخلاقية على عينه قوامها(361) من طلبة كلية التربية جامعة الفيوم؛ بمتوسط عمري (20,77) وانحراف معياري (1,1497)، وتوصلت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائياً بين الطلاب والطالبات في الدافعية الأخلاقية لصالح الطالبات، وعدم وجود فروق دالة إحصائيًا في الدافعية الأخلاقية تبعًا لنوع التعليم (عام- أساسي)، والتخصص الأكاديمي (علمي- أدبي)، والفرقة الدراسية (أولى– ثانية -ثالثة-رابعة)، كما أسفرت النتائج عن وجود فروق دالة إحصائيًا تبعًا للمعدل التراكمي في الدافعية الأخلاقية لصالح التقديرات المرتفعة (جيد جدًا وامتياز). الكلمات المفتاحية: الدافعية الأخلاقية – طلبة كلية التربية – المتغيرات الديموجرافية Abstract the current research aimed at exploring the differences in moral motivation of undergraduate students according to some demographic variables (gender, academic major, type of learning, academic grade, cumulative rate). The measure of moral motivation has been applied to a sample consisted of (361) students of the College of Education, Fayoum University with an average age of (20.77) and a standard deviation (1.1497), and the results of the research found that there were statistically significant differences between male and female students in the moral motivation in favor of female students, The absence of statistically significant differences in moral motivation depending on the type of learning (general-basic), academic major (practical- theoretical), the academic grade (first-second-third-fourth), and the presence of statistically significant differences according to the cumulative average in moral motivation in favor of high Ranks (very good and excellent). Key words: Moral motivation - College of Education students - demographic variables | ||||
Keywords | ||||
الدافعية الأخلاقية; طلبة كلية التربية; المتغيرات الديموجرافية | ||||
Statistics Article View: 155 PDF Download: 144 |
||||