استخدام استراتيجيات محطات التعلم في تدريس الفلسفة لتنمية الدافعية للإنجاز والاتجاه نحو القضايا الفلسفية لدى طلاب المرحلة الثانوية | ||||
مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية | ||||
Volume 15, Issue 16, December 2021, Page 870-954 PDF (1.14 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jfust.2021.263672 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
رجب عبدين مدبولي1; سعاد محمد فتحي محمود2; آمال جمعة3 | ||||
1جامعة الفيوم | ||||
2أستاذ المناهج وطرق تدريس المواد الفلسفية کلية البنات – جامعة عين شمس | ||||
3استاذ المناهج وطرق التدريس بکلية التربية جامعة الفيوم وکيل کلية التربية جامعة الفيوم لشؤن خدمة المجتمع وتنمية البيئة من 30 مايو | ||||
Abstract | ||||
ملخص البحث: هدف البحث الحالي إلي: قياس أثر استخدام استراتيجيات محطات التعلم في تدريس الفلسفة لتنمية الدافعية للإنجاز والاتجاه نحو القضايا الفلسفية لدى طلاب المرحلة الثانوية ,واستخدم البحث الحالي المنهج الوصفي في الإطار النظري للبحث وبناء الأدوات,واستخدم المنهج التجريبي في التطبيق الميداني لتجربه البحث ,ومن ابرز نتائج البحث أنه يوجد فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات الطلاب عينة الدراسة في التطبيق القبلي والبعدي لمقياس الدافعية للإنجاز لصالح التطبيق البعدي,كما يوجد فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات الطلاب عينة الدراسة في التطبيق القبلي والبعدي لمقياس الاتجاه نحو القضايا الفلسفية لصالح التطبيق البعدي,وأخيرا وجود علاقة ارتباطيه ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات الطلاب عينة الدراسة في مقياس الدافعية للإنجاز ومقياس الاتجاه نحو القضايا الفلسفية. Abstract The current research aimed to measure the effect of using Learning Stations Strategies in teaching philosophy to develop Achievement Motivation and direction towards Philosophical Issues among Secondary Stage Students. The current research used the descriptive approach and the experimental approach where the descriptive approach is used in the theoretical framework of research and in building up the tools .The experimental method is used in application. One of the most prominent results of the research is that there is statistically significant difference between the mean scores of the students in the pre and post application of the Achievement Motivation scale in favor of post application. There is also statistically significant difference between the mean scores of the students in the pre and post application of the direction towards Philosophical Issues scale in favor of post application. Finally, there is a correlation relationship of statistical significance between the scores of the experimental group in Achievement Motivation scale and the direction towards Philosophical Issues scale. | ||||
Statistics Article View: 161 PDF Download: 109 |
||||