Sbeiba in Algerian Sahara and the death of the pharaoh رقصة السبيبة بالصحراء الجزائرية ووفاة الفرعون؟ | ||||
حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى" | ||||
Article 2, Volume 19, Issue 1, 2016, Page 36-58 PDF (560.52 K) | ||||
Document Type: Original Article | ||||
DOI: 10.21608/cguaa.2016.29486 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
Oumelkheir Laggoun | ||||
• History andArcheology department.-Oran Univerity1 | ||||
Abstract | ||||
In 2014 the Unesco included the folkloric ceremony of ‘Sbeiba’ to the immaterial patrimony of Algeria. South east of Algeria they celebrate this ceremony in the first ten days of Muharam. Sbeiba includes popular singing and drumming led by women and men perform choreographic folkloric dances in special traditional classic costumes. The Touareg, when asked about the nature, the origins and the story behind this ceremony ,they all replied the same story retained by children from fathers, and fathers from grand fathers “ That their ancestors danced the ‘Sbeiba’ when they heard the death of the pharaoh, as a celebration. “ Consequently the Sbeiba express a unique incident deep in history of touareg tribes. What is the nature of the relation between the Touareg in the far South of Algeria with Egyptian pharaohs? Is the date of the celebration of Sbeiba refers to a particular Pharaoh? And why did the Touareg (Grandsons of the ancient Lybians) rejoiced the death of the pharaoh? It is agreed that the oral transmission just like the mythical tale are based on one true fact, the name of a known person or tragic incident and has become recurrent memory from a distant past. Transmitted from a generation to another and this for generations, It is therefore a part of their history, kept in the collective memory in the absence of the document. Therefore, we ask the following question; What is the importance of the oral transmission as a source of history?. ملخص: أدرجت منظمة اليونسکو سنة 2014 احتفال فلکلوري يعرف باسم عيد "السْبَيبَة Sbeiba" ضمن التراث اللاّمادي للجزائر، و يحتفل التوارق جنوب شرق الجزائر بهذا العيد في العشرة أيام الأولى من شهر محرّم . تشمل رقصة "السبيبة " أهازيج وقرع الطبول من طرف النسوة ورقصات فلکلورية يشارک فيها الرجال بتأدية عروض کوريغرافية تقليدية وبألبسة تقليدية خاصة. وعن طبيعة هذه الرقصة أصلها و تاريخها يجيب التوارق برواية واحدة احتفظ بها الأبناء عن الآباء و الآباء عن الأجداد، رواية مفادها "أن أسلافهم ابتهجوا لسماع نبأ وفاة الفرعون فرقصوا السبيبة ". هي إذن رقصة تعبّر عن حادثة فريدة من نوعها في عمق تاريخ هذه الأقوام . ما هي طبيعة العلاقة بين التوارق في أقصى جنوب الجزائر بفراعنة مصر ؟ و هل في موعد و تاريخ هذا الاحتفال تلميح و إشارة إلى فرعون بعينه ؟ ولماذا فرح التوارق ( أحفاد اللّيبيين) بوفاة هذا الفرعون ؟. من المتفق عليه أن الرواية الشفوية مثلها مثل الحکاية الأسطورية ترتکز على عنصر من الواقع، اسم شخص معلوم أو حادثة مؤثرة ، فأضحت ذکريات متعلقة بالماضي البعيد ولا بد أن تکون تلک الذکريات متواترة ، بحيث تکون قد انتقلت من جيل إلى آخر و لعدّة أجيال فرسخت في الذاکرة الجماعية ، فهي إذن تکوّن جزءا من تاريخهم الذي احتفظت به الذاکرة في غياب الوثيقة. وعليه نطرح السؤال التالي : ما هي الأهمية التي تکتسبها الرواية الشفوية کمصدر من مصادر التاريخ ؟ | ||||
Highlights | ||||
الأنتربولوجیا فی خدمة التاریخ أولا :التوارق أحفاد اللیبیین القدماء - طبیعة العلاقات بین اللیبین و المصریین : ثانیا : وفاة الفرعون :
| ||||
Keywords | ||||
Sbeiba-Touareg-Anciant Libyens- Pharaoh- Oral transmission; سبيبة – توارق – قدماء الليبيين – الفرعون – الرواية الشفوية | ||||
References | ||||
- البیبلیوغرافیة - المصادر باللغة العربیة: 1- القرآن ، سورة یونس ، الآیة 92 . 2- التوراة، سفر الخروج ،الآیة 14 3- برستد، جیمس هنری. تاریخ مصر من أقدم العصور إلى الفتح الفارسی . ترجمة حسن کمال. الطبعة الثانیة، القاهرة ؛ الهیئة المصریة العامة للکتاب، 1976 . 4- حسن، سلیم. مصر القدیمة ،ج 7، عصر مرنبتاح و رعمسیس الثالث و لمحة فی تاریخ لوبیا ، القاهرة : الهیئة المصریة العامة للکتاب، 2001 . 5 جاردنر، آلن . مصر الفراعنة، تر. نجیب إبراهیم میخائیل. ط.2. القاهرة ؛ الهیئة المصریة العامة للکتاب. 1987. 6- صالح، عبد العزیز. الشرق الأدنى القدیم .ج1، مصر والعراق .طبعة رابعة مزیدة ومنقحة. القاهرة ، مکتبة الأنجلو- مصریة ، 1984. - المصادر باللغة الأجنبیة: 1-. Bates (O).The eastern Libyans. London, Frankcass & Co L .1970.
2-.Breasted (J.H) . Ancient records of Egypt : Historical documents. Part 4. The universty of chicago press.London .1906.
3 -,Bucaille ( M) , « La Bible, le Coran et la science : Les Ecritures saintes examinées à la lumière des connaissances modernes ». pdf, 139 p.
4 -.Camps (G). Aux origines de la Berbérine « Monuments et rites funéraires protohistoriques. Paris : Arts et Métiers Graphiques,1961.
5. Edgarton (w.f) ; Wilson (J.A). Historical Records of Ramsses 3 .Chicago.1936.
6-.Faulkner (R.O) .The wars of Sethos. In Journal of Egypt Archeology. V. 33 - Oxford, 1943
7- Gay(C). Sur la « Sébiba ». in Journal de la Société des Africanistes, 1935, tome 5, fa scicule 1.
8 -. Gsell (St.) . Histoire Ancienne de l’Afrique du nord. Tome 1 :les conditions du développement historique, les temps primitifs.
9- Gsell (St). Histoire ancienne de l’Afrique du nord. Tome 6 : vie matérielle, intellectuelle et morale . Réimpression de l’édition 1921-1928. as Nabruck 1972.
10- .Hachid (M).Les Premiers Berbères. Entre Méditerranée, Tassili et Nil, Aix-en Provence .2000.
11 - Jaquier (G). Monument Funéraire de Pepi 2. Tome 2 « Le temple ».Le Caire : imprimerie de l’IFAO.1933.
12-. Maspero(G). Histoire ancienne des peuples de l’Orient classique : les premières mêlées des peuples .Paris : librairie Hachette,1897 13-.Nibbi(A). Lapwings and Libyans in Anciant Egypt .Oxford.b.à.card Press .1986 .
14-.Percy(P.E) « Ta Tehenu Olive Land in Ancient Egypt . Cairo : 1915.
15- . Romion (J) « Des Egyptiens portant un baudrier libyen ? » in Egypte Nilotique et Méditerranéenne, 4, 2011.
16- Wainright (J.A). The Meshwesh. In Journal of Egyptian Archeology. No 48. London ,1962.
17-. Wilson(J). « The Libyan and the end of the Egyptian empire » .in American journal of Semetic and littérature.no 47.Chicago ,1935. 18- Davidovits (J). Falsification de la Stèle de Merneptah (Mérenptah), dite d’Israël .
https://www.davidovits.info/falsification-de-la-stele-demerneptah-dite-disrael/. Consulté le 26/06/2016
| ||||
Statistics Article View: 318 PDF Download: 557 |
||||