بدائل مقترحة لتمويل التعليم المصري لمواجهة الأزمة المالية الناجمة عن الحرب الروسية الأوكرانية | ||||
مجلة تطوير الأداء الجامعى | ||||
Article 12, Volume 22, Issue 1 - Serial Number 35, April 2023, Page 327-419 PDF (1.52 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jpud.2023.208875.1145 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
محمد محمد إبراهيم مطر 1; حامد أحمد محمد شحاتة2 | ||||
1كلية التربية جامعة المنصورة | ||||
2کلية التربية - جامعة المنصورة | ||||
Abstract | ||||
الملخص استهدف البحث وضع مجموعة آليات لتوظيف البدائل المستحدثة لتمويل التعليم في مواجهة انعكاسات الأزمة المالية الناجمة عن الحرب الروسية الأوكرانية على التعليم المصري، وتحقيقًا لهذا الهدف اتبع الباحثان خطوات المنهج الوصفي، والذي اتضح في عرض الإطار المفهومي لتمويل التعليم، والإطار الفكري الذى ترتكز عليه الأزمات المالية، واستخلاص أبرز ملامح الأزمة المالية الناجمة عن الحرب الروسية الأوكرانية وانعكاساتها على تمويل التعليم المصري، وتحديد البدائل المستحدثة لتمويل التعليم المصري والتي صنفها الباحثان في سبعة بدائل موسومة بتعظيم الإفادة من التمويل الحكومي، وتعظيم دور القطاع الخاص والمجتمع المدني في تمويل التعليم، والتمويل الذاتي للمؤسسات التعليمية، والتمويل الشعبي للتعليم، ودعم البدائل التعليمية الأقل كلفة، وترشيد الإنفاق، والتمويل المرتبط بالأداء، وانتهى البحث إلى مجموعة من الآليات من شأنها توظيف هذه البدائل في تخفيف حدة العبء عن كاهل الحكومة المصرية في تمويل التعليم في ظل الأزمة المالية الناجمة عن الحرب الروسية الأوكرانية. Abstract The research sought to create a set of procedures to use new methods of financing education, in response to the effects of the financial crisis brought on by the Russian-Ukrainian war on Egyptian education. To accomplish this purpose, the researchers used the descriptive approach as evidenced by the presentation of the conceptual framework for financing education. The conceptual framework for financing education, the intellectual basis upon which financial crises are based, the most salient characteristics of the financial crisis brought on by the Russian-Ukrainian war and its effects on financing Egyptian education, and the identification of alternatives developed for financing Egyptian education were all presented in order to achieve this goal. The two researchers examined seven possibilities, including maximizing the value of government funding, maximizing the role of the private sector and civil society in financing education, self-financing educational institutions, popular financing for education, promoting less expensive educational. In light of the financial crisis brought on by the Russian-Ukrainian war, the research came to a set of processes that would apply these possibilities to lessen the load on the Egyptian government in financing education. | ||||
Keywords | ||||
تمويل التعليم؛ الأزمات المالية; الحرب الروسية الأوكرانية | ||||
Statistics Article View: 122 PDF Download: 145 |
||||