معايير تصميم المحاضرة الإلكترونية القائمة على نمط الأسئلة السابرة (التركيزية /التوضيحية) لتحقيق عمق التعلم وخفض التشتت لدى طلاب المعاهد العليا للعلوم الإدارية Criteria for designing the electronic lecture based on the style of probing questions (focus/clarification) to achieve depth of learning and reduce distraction for students of the Higher Institutes of Ad | ||||
المجلة الدولیة للمناهج والتربیة التکنولوجیة | ||||
Article 6, Volume 13, Issue 23, December 2023, Page 134-162 PDF (732.99 K) | ||||
Document Type: بحوث | ||||
DOI: 10.21608/ijcte.2023.332228 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
محمد عبد الرحيم ![]() | ||||
1معهد الجيزة العالي للعلوم الإدارية | ||||
2کلية الدراسات العليا للتربية- جامعة القاهرة | ||||
3كلية الدراسات، جامعة القاهرة | ||||
Abstract | ||||
مستخلص البحث : هدف البحث الحالي التوصل إلى المعايير التصميمية للمحاضرة الإلكترونية القائمة على الأسئلة السابرة (التركيزية/ التوضيحية) على عمق التعلم وخفض التشتت لدى طلاب المعاهد العليا للعلوم الإدارية، وفي ظل هذا الموضوع يمكن إعداد بيئة التعلم للمحاضرة الإلكترونية القائمة على الأسئلة السابرة (التركيزية /التوضيحية) على عمق التعلم وخفض التشتت لدى طلاب المعاهد العليا للعلوم الإدارية، توصل البحث إلى قائمة معايير تضمنت ستة مجالات، شملت (12) معيارا، و(91) مؤشرا وذلك وفقا لآراء السادة المحكمين. Abstract: The goal of the current research is to reach design standards for the electronic lecture based on probing questions (focus/clarification) on the depth of learning and reducing distraction among students of the Higher Institutes of Administrative Sciences. In light of these criteria, a lecture based on probing questions (focus/clarification) can be designed to achieve depth of learning and reduction of distraction among students of the Higher Institutes of Administrative Sciences. The criteria included six domains, including (12) main standards and (91) indicators, according to the opinions of the experts. | ||||
Keywords | ||||
الكلمات المفتاحية : (المحاضرة الإلكترونية; الأسئلة السابرة; الدافعية الأكاديمية). Keywords: (electronic lecture - probing questions - academic motivation) | ||||
Statistics Article View: 53 PDF Download: 82 |
||||