دور مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في مواجهة ظاهرة التنمر من وجهة نظر بعض أعضاء المجتمع المدرسي (دراسة ميدانية) | ||||
مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية | ||||
Volume 17, Issue 15, December 2023, Page 79-206 PDF (1.76 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jfust.2023.340993 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
رشا الحنفي | ||||
كلية علوم ذوي الإعاقة والتأهيل | ||||
Abstract | ||||
مستخلص هدفت الدراسة التَّعرف على الدور الذي تقوم به مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في مواجهة ظاهرة التَّنمر من وجهة نظر أعضاء المجتمع المدرسي، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي، وتكونت عينة الدراسة الأساسيَّة من (396) مدير/ وكيل المدرسة، و(236) معلمًا، و(77) أخصائيًّا نفسيًّا، و (143) أخصائيًّا اجتماعيًّا، وتمثلت أداة الدراسة في بناء استبانة؛ للكشف عن واقع دور مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في مواجهة ظاهرة التَّنمر، وتوصَّلت الدراسة إلى عدة نتائج، منها: إنَّ جميع أبعاد استبانة واقع دور مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في مواجهة ظاهرة التَّنمر جاءت بمستوى مرتفع، وقد احتل بُعد (واقع دور إدارة المدرسة في مواجهة ظاهرة التَّنمر) بالاستبانة الترتيب الأول، في حين احتل بُعد (واقع دور الأخصائيين النفسيين في مواجهة ظاهرة التَّنمر) الترتيب الرابع والأخير مقارنةً بالأبعاد الأخرى، كما توصَّلت الدراسة إلى أن أكثر أنواع التَّنمر انتشارًا وفقًا لاستجابة عينة الدراسة هو التَّنمر اللفظي بنسبة (77.9%)، وتُوجد فروقٌ ذات دلالةٍ إحصائيَّة عند مستوى (0.01) بين متوسطات درجات كل من الذكور والإناث من عينة الدراسة (دور إدارة المدرسة، دور المعلمين، دور الأخصائي الاجتماعي) في مواجهة ظاهرة التَّنمر والدرجة الكلية لصالح المتوسط الأكبر وهم الذكور، في حين لا تُوجد فروقٌ ذات دلالةٍ إحصائيَّة في بُعد دور الأخصائي النفسي في مواجهة ظاهرة التَّنمر، كما تُوجد فروقٌ ذات دلالةٍ إحصائيَّة عند مستوى (0.01) بين متوسطات درجات كل من انضم إلى دورة تدريبية في التَّنمر وكيفية مواجهته لها ومن لم يشارك فيها في جميع الأبعاد الفرعيَّة لاستبانة واقع دور مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في مواجهة التَّنمر والدرجة الكلية له لصالح (المشارك في دورة تدريبية عن ظاهرة التَّنمر وكيفية مواجهته)، فيما عدا بُعد دور الأخصائيين النفسيين في مواجهة التَّنمر؛ حيث لا تُوجد فروقٌ ذات دلالةٍ إحصائيَّة بين ممن شارك في دورة وممن لم يشارك في دورة تدريبية عن ظاهرة التَّنمر ومواجهته. Abstract The study aimed to identify the reality of the role played by the schools of the second cycle of basic education in facing the phenomenon of bullying from the point of view of school community members. The study used the descriptive approach. The sample of the basic study consisted of (396) principals/deputy principals, (236) teachers, (77) psychologists, and (143) social workers. The study tool was to build a questionnaire to reveal the reality of the role of the schools of the second cycle of basic education in facing the phenomenon of bullying. The study reached several results, including: All the aspects of the questionnaire of the schools of the second cycle of basic education in facing the phenomenon of bullying came significantly high. While the reality of school administration role in facing the phenomenon of bulling came the first. On the other hand, the reality of social workers in facing the phenomenon of bulling came the fourth and last compared with other aspects. The study found that the most prevalent type of bullying according to the response of the study sample is verbal bullying by (77.9%). There are statistically significant differences at the level of (0.01) between the average scores of both males and females of the study sample (the role of school administration, the role of teachers. And the role of The social worker in the face of the phenomenon of bullying, and the overall score in favor of the greater average which is males. While there are no statistically significant differences in the dimension of the role of the psychologist in the face of the phenomenon of bullying. In the meantime, there are statistically significant differences at the level of (0.01) between the average scores of everyone who joined a training course in bullying and how to confront it. And those who did not participate in it in all sub-dimensions to identify the reality of the role of the schools of the second cycle of basic education in the face of bullying and the overall degree of it. In favor of the participant in a training course on the phenomenon of bullying and how to confront it except after the role of psychologists in the face of bullying. Where there were no statistically significant differences between those who participated and nonparticipants in the training course. *Keywords: Second cycle schools, basic education, bullying, school community members. | ||||
Keywords | ||||
مدارس الحلقة الثانية; التعليم الأساسي; التَّنمر; أعضاء المجتمع المدرسي | ||||
Statistics Article View: 108 PDF Download: 432 |
||||