مستويات الاستثارات الفائقة لدى عينة من اطفال ما قبل المدرسة الموهوبين و العاديين وذوي الاعاقة | ||||
دراسات فى الطفولة والتربية | ||||
Volume 26, Issue 2, July 2023, Page 347-418 PDF (1.12 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/dftt.2024.280520.1216 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
دعاء محمد مصطفى حسن الحداد | ||||
جامعة اسيوط ، کلية التربية للطفولة المبکرة ، قسم العلوم النفسية | ||||
Abstract | ||||
هدفت الدراسة الى تحديد مستوى انماط الاستثارات الفائقة لدى الاطفال العاديين وذوي الاعاقة في ما قبل المدرسة تألفت عينة الدراسة من ( 10 ) طفل عادي و ( 10 )من الأطفال الموهوبين، و (50 ) طفل ذو اعاقة (10 صعوبات تعلم نمائية، 10 تشتت انتباه وفرط النشاط، 10 اعاقة سمعية، 10 اعاقة بصرية، 10 إعاقة فكرية بسيطة ). وقد تم تطبيق مقياس الاستثارات الفائقة (نسخة المعلمة ). بينت النتائج اختلاف مستوى الاستثارات الفائقة الحسية والنفس حركية و العقلية والتخيلية والانفعالية باختلاف نوع الاعاقة . واوصت الدراسة بتطوير البرامج التدخلية لمستوى الاستثارات الفائقة لدى ذوي الاعاقة. The study aimed to determine the level of overexcitability patterns in normal and disabled children of kindergarten age. The study sample consisted of (50) normal children and (42) children with disabilities (18 difficulties, 6 distractions and hyperactivity, 6 hearing impairments, 6 visual impairments, and 6 mental retardation). The hyper-excitation scale (the teacher's version and the parents' version) was applied. The results showed a difference in the level of mental, imaginative, emotional, sensory, and psychomotor super arousal according to the type of disability. The results also showed that there were differences between normal boys and girls and people with disabilities in the level of super arousal. The study recommended taking into account the objectives of the intervention programs for the level of hyperactivity among people with disabilities. | ||||
Keywords | ||||
الاستثارات الفائقة; اطفال ما قبل المدرسة; الموهوبين أطفال ماقبل المدرسة العاديين; اطفال ماقبل المدرسة ذوي الاعاقة | ||||
Statistics Article View: 33 PDF Download: 61 |
||||