EFFECT OF FLANGEWIDTH ON SHEAR STRENGTH OF R.C T-BEAMS | ||||
Journal of Al-Azhar University Engineering Sector | ||||
Article 21, Volume 14, Issue 52, July 2019, Page 875-882 PDF (756.97 K) | ||||
Document Type: Original Article | ||||
DOI: 10.21608/auej.2019.43430 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
Ahmed Elgohary; Ahmed Abdelhafiez; Ahmed Asran | ||||
Department of Civil Eng., Al.Azhar University, Cairo, Egypt | ||||
Abstract | ||||
This search represented tests of reinforced concrete beams were tested in laboratory for shear strength. Beams consisted of six of reinforced concrete beams without stirrups, one with Rsec and five with T-sec, with variable flange width to web width ratio. All beams were loaded under two identical point load till failure. During loading of beams deflection was measured, steel strain at mid span, steel strain at mid shear span, stains at inclined strut, and strain at upper flange. Code equations usually does not account for the contribution of the flange of the T-sec while experimental research indicated enhanced shear strength for beams with flange. Test results of this research indicated an enhance of shear strength ranging from 10-30% due to the contribution of the flange. ھذا البحث يھدف الي تقديم نتائج اختبارات کمرات خرسانية مسلحة لقوي القص والتي تم اختبارھا من خلال التجارب المعملية وھذه الکمرات تتکون من ستة کمرات خرسانية مسلحة واحدة علي شکل قطاع مستطيل والخمسة کمرات الاخري علي شکل قطاع تي مع اختلاف عرضالشفة مقارنة بعرض الجذع وجميع ھذه الکمرات بدون تسليح کانات. وتم تعريض الکمرات المختبرة لحملين متماثلين حتي حدوث الانھيار واثناء التحميل تم قياس الترخيم بمنتصف الکمرة والانفعال بالحديد في منتصف الکمرة والانفعال بالحديد بمنتصف بحر القص کما تم قياس الانفعال بمنطقة الضاغط والشداد علي المائل ايضا تم قياس الانفعال بالخرسانھ اعلي منطقة الکمرة بالمنتصف. ومن المعلوم انھ توجد معادلات مستنتجھ لمقاومة الکمرات لقوي القص متواجدة بالاکواد والمخصصة تحديدا للکمرات ذات القطاع المستطيل وتم عمل بعض الابحاث من خلال الدراسات السابقة لمقاومة الکمرات ذات قطاع تي لقوي القص . ومن خلال التجارب المعملية اتضح ان الکمرات ذات قطاع تي لھا مقاومة اعلي لقوي القص من تلک الکمرات ذات القطاع المستطيل وخاصة کلما زادت نسبة عرض الشفة مقارنة بعرض الجذع وتراوحت نسبة ھذه المقاومة لقوي .% القص من ١٠ % الي ٣٠ | ||||
Keywords | ||||
Shear Crack; T-Beam; deflection; Strains | ||||
Statistics Article View: 235 PDF Download: 364 |
||||