فعالية برنامج إرشادي للوالدين لزيادة الوعى بحقوق الأطفال ذوى الاعاقات العقلية القابلين للتعلم The Effectiveness of Parental Counseling Program for awareness enhancement with rights of the Children's With Mental Disabilities Whom Are Able to Learn | ||||
المجلة العلمية لکلية التربية للطفولة المبکرة ببورسعيد | ||||
Article 4, Volume 013, Issue 13, 2018, Page 120-160 PDF (806.12 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jfkgp.2018.46452 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
ساندى الفار 1; أمل حسونة2; منى هبد3 | ||||
1قسم العلوم النفسية - کلية رياض الأطفال- جامعة بورسعيد. | ||||
2أستاذ علم نفس الطفل " الصحة النفسية"- کلية رياض الاطفال – جامعة بورسعيد. | ||||
3مدرس بقسم العلوم النفسية - کلية رياض الاطفال– جامعة بورسعيد | ||||
Abstract | ||||
هدفت الدراسة إلى اختبار فعالية برنامج إرشادي للوالدين لزيادة الوعى بحقوق الأطفال ذوى الاعاقات العقلية القابلين للتعلم, و تکونت العينة من (60) من أولياء الامور المترددين على جمعية الثقيف الفکرى ببورسعيد , وتم تقسيم العينة إلى مجموعتين المجموعة التجريبية (30) عضواً و المجموعة الضابطة (30) عضواً , واستخدمت الدراسة المنهج شبة التجريبي و الادوات التالية : استمارة الوعى بحقوق الطفل المعاق عقلياً/ إعداد الباحثة , و البرنامج الإرشادي/ إعداد الباحثة و الذى استغرق تطبيقه (11) جلسة , وتوصلت الدراسة الى وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطى رتب درجات أعضاء المجموعة التجريبية فى القياسين القبلى /البعدى على استمارة ( وعى الوالدين بحقوق الطفل المعاق عقلياً ) بعبارتها و درجاتها الکلية بعد تطبيق البرنامج لصالح القياس البعدى وعدم وجود ق فروق دالة إحصائياً بين متوسطى رتب درجات أعضاء المجموعة التجريبية فى القياسين البعدى / التتبعى على استمارة ( وعى الوالدين بحقوق الطفل المعاق عقلياً ) بعبارتها و درجاتها الکلية بعد مرور فترة من المتابعة ( شهر) Abstract This study aims to examine the effectiveness of parental counseling program for awareness enhancement with rights of the children's with mental disabilities whom are able to learn, the sample consisted of (60) frequent parents of Port Said Intellectual education society, which splitted into experimental group (30) members & Control group (30) members, The experimental method was used in this study with that following tools: An awareness of rights of educable children with mental disabilities’ form (created by researcher), A Parental Guidance Program (created by researcher) which applied on (11) sessions, The study had been conclude that statistical differences between the averages of experimental group members’ degrees at Pre/Post-test on (rights of educable children with mental disabilities’ form) with its contents and overall degrees after applying the program in post-test and found non-statistical differences between the averages of experimental group members’ degrees at follow up/Post tests on (rights of educable children with mental disabilities’ form) with its contents and overall degrees after a period of follow up ( One Month). | ||||
Keywords | ||||
- برنامج إرشادي للوالدين Parental Counseling Program; - حقوق الأطفال ذوى الإعاقات العقلية Rights of Children's With Mental Disabilities Whom Are Able to Learn | ||||
References | ||||
المراجع
· Lefort, James, S. (2006). social interaction skills children with Autism A script fading procedure for Beginning Readers. Journal of Applied Analysis. Vol. 31, 191-202.
| ||||
Statistics Article View: 308 PDF Download: 307 |
||||