استخدام نموذج الترکيزعلى المهام فى خدمة الجماعة لتخفيف سلوک تنمر طلاب المرحلة الاعدادية بالمجتمع الريفى | ||||
مجلة دراسات في الخدمة الاجتماعية والعلوم الإنسانية | ||||
Article 8, Volume 47, Issue 1, April 2019, Page 262-300 PDF (1.34 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsswh.2019.50270 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
السيد عبد المقصود احمد رزق | ||||
Abstract | ||||
الملخص. ظاهرة التنمر المدرسى من الظواهر الخطيرة التى اصبحت تهدد امن حياة ابنائنا والمجتمع بوجه عام والمجتمع الريفى بوجه خاص لما لها من اثار متعددة وتدفع الطلاب للانحراف والدخول فى مجال الجريمة بجانب تعرض الطلاب المعرضون للتنمر الى التفکير فى الانتحار اوالتسرب التعليمى اذا اننا امام ظاهرة الجميع مهدد بالانهيار والضياع سواء االطلاب المتنمرين والطلاب المعرضين للتنمر بالمجتمع الريفى الذى يتميز بالتماسک والتعاون والبعيد کل البعد عن مظاهر التنمر والعنف والعدوان مما يستوجب الاهتمام بهذة الظاهرة الخطيرة ومحاولة التدخل المهنى من خلال برامج طريقة العمل مع الجماعات واختيار نموذج يتناسب مع کل العوامل التى من الممکن ان تساهم فى التصدى والتدخل المهنى للتخفيف من حدتها مثل العوامل المدرسية والعوامل الاسرية والعوامل الشخصية ولانغفل تاثير وسائل الاعلام وانشار ما تعرضة من عنف وعدوان فهل من الممکن ان ينجح نموذج الترکيز على المهام فى خدمة الجماعة التخفيف من حدة سلوک تنمر طلاب المرحلة الاعدادية والحفاظ على عادات وتقاليد المجتمع الريفى من تماسک وتعاون وتسامح واستقرار والتصدى لمثل تلک الظواهر السلبية ونستطيع التدخل مع الطلاب المتنمرين ومحاولة تعديل البيئة الاسرية وتحقيق الاستقرار الاسرى عن طريق مشارکة اولياء امور هولاء الطلاب المتنمرين ببعض المهام وکذلک تدخل المدرسين بالمدرسة فى عملية التدخل المهنى من منظور خدمةالجماعة بممارسة نموذج الترکيز على المهام للوصول لنتائج ملموسة والتخفيف من سلوک التنمر البدنى والتنمر اللفظى والتنمر الاجتماعى والتنمر الالکترونى لاعضاء الجماعة التجريبية المقيدين بالصف الثانى الاعدادى بالمجتمع الريفى وهذة الدراسة محاولة علمية لنتائج وتوصيات الدراسات السابقة المرتبطة بهذة الظاهرة لحماية ابنائنا الطلاب وحماية الاسرة المصرية وحماية المجتمع الريفى والتدخل المهنى الشامل باشتراک کل من له صلة فى انتشار وتفاقم الظاهرة وکذلک مشارکتهم فى عملية التصدى والتدخل لتحقيق الاهداف البحثية العلمية لبرنامج طريقة العمل مع الجماعات . Abstract School bullying is one of the serious phenomena that threatens the security of the lives of our children and the society in general and the rural community in particular because of its multiple effects and push students to deviate and enter the field of crime besides the exposure of students exposed to bullying to think about suicide or educational dropout if we face the phenomenon of everyone threatened to collapse and loss Both bullying students and students exposed to bullying in the rural society, which is characterized by cohesion, cooperation and far from the manifestations of bullying, violence and aggression, which requires attention to this serious phenomenon and try to intervene professionally through the programs of work The focus of the group's tasks is to succeed in the mitigation of the media and the spread of violence and aggression. The intensity of the behavior of students bullying middle school students and maintaining the customs and traditions of the rural community of cohesion and cooperation, tolerance and stability and address such negative phenomena and we can intervene with bullying students and try to modify the family environment and achieve family stability through participant Parents of these students bully some of the tasks as well as the intervention of school teachers in the process of professional intervention from the perspective of the service of the group practice the focus on tasks to achieve tangible results and mitigate the behavior of physical bullying and verbal bullying and social bullying and electronic bullying of members of the experimental group enrolled in the second preparatory class in rural society and this study attempt Scientific results and recommendations of previous studies associated with this phenomenon to protect our students students and the protection of the Egyptian family and the protection of rural society and comprehensive professional intervention with the participation of all those involved in the spread And their participation in the process of addressing and intervening to achieve the scientific research objectives of the program of working with groups. | ||||
Keywords | ||||
الکلمات الدالة: استخدام نموذج الترکيز على المهام; سلوک تنمر- طلاب المرحلة الاعدادية; المجتمع الريفى; خدمة الجماعة Keywords: Using the task-oriented model; bullying behavior; middle school students; rural community – Group Work | ||||
Statistics Article View: 767 PDF Download: 8,712 |
||||