دراسة تحليلية للمعايير المهنية لتدريس الرياضيات الصادرة عن المجلس الوطني لمعلمي الرياضيات (NCTM) عام 2007م | ||||
مجلة تربويات الرياضيات | ||||
Article 5, Volume 19, Issue 11, October 2016, Page 217-258 PDF (809.74 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/armin.2016.81459 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
خالد بن عبدالله المعثم1; سعيد جابر المنوفي2 | ||||
1أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المشارک کلية التربية – جامعة القصيم | ||||
2أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية – جامعة القصيم | ||||
Abstract | ||||
هدفت هذه الدراسة إلى التعرُّف على المعايير المهنية لتدريس الرياضيات الصادرة عن المجلس الوطني لمعلمي الرياضيات (NCTM) عام 2007م، ومقارنتها بالنسخة السابقة لها الصادرة عام 1991م؛ وذلک لمعرفة الفرق بين الوثيقتين وفقاً لأوجه الشبه والاختلاف بينهما، وتحديد أهم الإضافات التربوية التي أُدخلت على المعايير المهنية لتدريس الرياضيات في النسخة الجديدة. واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي في إجابتها عن أسئلتها. وقد عرضت الدراسة وثيقة المعايير المهنية لتدريس الرياضيات الصادرة عام 2007م، والتي تکونت من ثلاث مجموعات، هي: مجموعة معايير تدريس الرياضيات وتعلمها، وتکونت من سبعة معايير، ومجموعة معايير ملاحظة تدريس الرياضيات والإشراف عليه وتحسينه، وتکونت من ستة معايير، ومجموعة معايير التربية والنمو المهني المستمر لمعلمي الرياضيات، وتکونت من خمسة معايير، کما شرحت هذه الدراسة معايير کل مجموعة، ووضحت أوجه الشبه والاختلاف بين وثيقتي المعايير المهنية لتدريس الرياضيات. وأخيراً حددت أهم الإضافات التربوية التي أُدخلت على المعايير في نسختها الجديدة.وخلصت إلى عدد من التوصيات والمقترحات ذات العلاقة. The study aimed to recognize Professional Standards for Teaching Mathematics Issued by NCTM in 2007, and compared it with 1991 document, in order to identify the difference between the two documents according to similarities and differences between them, and the amendments made to the professional standards for Teaching Mathematics in the new version. This study used analytical descriptive method. It addressed Professional Standards for Teaching Mathematics Issued by NCTM in 2007 which organized under three categories: Standards for Teaching and Learning Mathematics which included 7 standards, Standards for the Observation, Supervision, and Improvement of Mathematics Teaching which included 6 standards and Standards for the Education and Continued Professional Growth of Teachers of Mathematics which included 5 standards. This study explained the standards and indicators of every category. And it explained similarities and differences between two documents of Professional Standards for Teaching Mathematics. Finally, this study identified the amendments made to the professional standards in the new version, and it concluded with several recommendations. | ||||
Keywords | ||||
المعايير المهنية; تدريس الرياضيات; معلم الرياضيات; المجلس الوطني لمعلمي الرياضيات; Professional Standards; Teaching Mathematics; Mathematics Teacher; NCTM | ||||
Statistics Article View: 825 PDF Download: 547 |
||||